بلاگ

معرفی دستگاه علف زن و کاربرد آن

دستگاه علف زن
Rate this post

قبل از اینکه به فکر خرید دستگاه علف زن یا داس موتوری بیافتید لازم است که با این دستگاه آشنا شوید.

علف زن یا همان علف تراش دستگاهی است که برای برش و اصلاح کردن گیاهان و علف های هرز استفاده می شود که شامل: موتور، شافت، دسته و تیغه جهت برش علف ها است.

علف تراش داس برقی مدل DAGT 350 E دوو و علف تراش داس برقی مدل DAGT 250 E دوو دو مدل از بهترین مدل های علف تراش موجود در بازار است.

این دستگاه جایگزین تجهیزات کشاورزی و باغبانی نظیر داس، قیچی و اره شده است، که به جهت آسایش و همچنین تسهیل و سرعت بخشیدن به کار کشاورزان و باغبانان یکی از محبوب ترین ادوات در بین آن ها است.

از مهمترین کاربرد های علف تراش می توان به اصلاح چمن و علوفه، از بین بردن علف های هرز و درو کردن محصولات مختلف اشاره کرد.

 

بیشتر بدانید: چگونه یک علف تراش خوب و مناسب بخریم؟

 

 قسمت‌های مهم یک دستگاه علف‌ زن عبارتند از موتور، انتخاب تیغه مناسب دستگاه علف زن و دسته و یا نگهدارنده یک علف‌ زن.

 

انواع دستگاه علف زن

 

دستگاه علف زن

۱) دستگاه علف زن موتوری

دسته اول علفتراش های موتوری هستند که با استفاده از موتور بنزینی که روی آنها سوار شده است، نیروی محرکه خود را تامین می کنند و قدرت ۱/۵ الی ۳ اسب بخاری برایشان در نظر می گیرند که بسته به نوع کار و حجم کاری که انجام می دهند متفاوت هستند.
که از مزیت های آنها می توان به بی نیاز بودن از برق اشاره کرد که قابل استفاده در همه جا هستند.

۲) دستگاه علف زن برقی

دسته دوم علف تراش های برقی هستند که توسط یک موتور الکتریکی نیروی محرکه خود را تامین می کنند. برای این دسته از علف تراش ها هم قدرت ۱۱۰۰ الی ۲۲۰۰ وات را در نظر می گیرند.

علفتراش های بنزینی در دو گروه ۲ زمانه و ۴ زمانه هستند که هر گروه دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است.

علفتراش های دو زمانه توان خروجی بیشتر، حجم موتور کمتر و نسبت توان به وزن بیشتری در مقابل علف تراش های ۴زمانه دارند.

در موتور های دو زمانه روغن (مخصوص موتور های دو زمانه) با یک نسبت مشخص شده از طرف سازنده دستگاه با بنزین مخلوط می شود.

موتور های ۴ زمانه نیازی به مخلوط کردن روغن و بنزین ندارند زیرا سوخت و روغن درون کارتل دستگاه ریخته می شود و از آنجایی که در ۴ مرحله تولید توان انجام می شود کارکرد کم صداتر و با کارایی بیشتری را دارند. این علف تراش ها وزن و قیمت بیشتری نسبت به علف تراش های ۲ زمانه دارند.

 

قسمت‌های مهم یک دستگاه علف‌زن

 

دستگاه علف زن

دستگاه علف‌زن مثل هر وسیله‌ی دیگری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. برای استفاده و نگهداری صحیح و مناسب از این دستگاه، آشنایی با این قسمت‌ها لازم و ضروری می‌باشد.

۱) موتور دستگاه علف زن

اولین قسمتی که باید به آن توجه کنیم، موتور دستگاه است. موتور به عنوان تامین کننده نیرو و توان محرکه دستگاه شما، اگر خوب کار نکند و مراقب آن نباشید، از کارمی افتد و درصورت بروز چنین اتفاقی هزینه ای که بابت آن پرداخت کردید به هدر رفته است.

۲) انتخاب تیغه مناسب دستگاه علف زن

اگر ملک شما دارای علف های هرز و بوته های ضخیم و بلند است و شما برای کوتاه کردن آن ها با مشکل مواجه شدید، باید بدانید با یک چمن زن ساده و ارزان نمی‌توانید از پس کوتاه کردن آن ها بربیایید. در این صورت شما به یک دستگاه علف تراش قدرتمند با تیغه برنده و محکم نیاز دارید.

۳) دسته و یا نگهدارنده دستگاه علف‌ زن

قسمت دیگری که در هنگام خرید دستگاه علف تراش باید به آن توجه کنید دسته و یا نگهدارنده است.

شما باید بتوانید به‌راحتی دستگاه را کنترل و در میان چمن ها و بوته‌ها حرکت کنید. دسته و یا نگهدارنده دستگاه علف تراش به سه دسته تقسیم

می‌شود:

  • تک دسته: این نوع دسته که در علف‌ زن های جدید به صورت ارگونومیک می باشد به گونه ای طراحی شده است تا هنگام کار لرزش دستگاه را کاهش دهد و کار با دستگاه آسان تر شود.
  • دسته حلقه ای: برای چیدن علف ها در مکان های کوچک که باید دقت زیادی را صرف کنید، علف‌زن با دسته‌ حلقه‌ای مناسب می‌باشد.
  • دسته دوچرخه ای: اما اگر محیط شما وسیع است باید به دستگاه علف تراش با دسته دوچرخه‌ای فکر کنید که قدرت مانور بهتری داشته باشید.

 

چگونه یک دستگاه علف زن مناسب انتخاب کنیم؟

 

دستگاه علف زن

عواملی که در هنگام خرید یک علفتراش باید به آنها توجه کنیم عبارتند از:

 

۱) مساحت محل کار

انتخاب علفتراش با قدرت بالاتر و بیشتر برای محل کار با مساحت بزرگتر عاقلانه تر به نظر می رسد و برای کار در مساحت های کم میتوان از موتور های کوچکتر با توان خروجی کمتر استفاده کرد.

 

۲) خدمات پس از فروش (وجود قطعات یدکی)

خدمات پس از فروش و تامین قطعات یکی از مهمترین ویژگی هایی است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. بازار تعمیرات پر است از علف تراش هایی که با مارک های مختلف که قطعات آنها در بازار موجود نیست و بدون استفاده در انباری ها رها شده اند.در حال حاضر یکی از مهمترین ویزگی های یک دستگاه علف تراش موجود بودن قطعات یدکی ان با کیفیت خوب و قیمت مناسب است.

 

۳) کیفیت دستگاه و راندمان

کارایی و کیفیت دستگاه تحت تاثیر دو مقوله قدرت موتوری و طول عمر است. هرچقدر قدرت موتوری دستگاه بیشتر باشد کارایی دستگاه بیشتر است و سرعت انجام کار و کیفیت کار نیز متفاوت است و  هرچه کیفیت قطعات استفاده شده در موتور بهتر باشد طول عمر دستگاه بیشتر است و ساعات بیشتری را در طول روز می توان از آن استفاده کرد.

 

۴) میزان آلودگی و قیمت

این دو عامل انتهایی در انتخاب دستگاه علف تراش از اهمیت ویژه ای برخوردارند. چون در محیط هایی نظیر باغچه خانه یا باغ کوچک نباید آلودگی محیطی و صوتی زیادی ایجاد شود. صدا و آلودگی علف تراش های چهار زمانه کمتر از ۲ زمانه ها هستند. در نهایت شما باید توجه داشته باشید که برای محیط کار با اندازه معین با خدمات پس از فروش مناسب و میزان قدرت و کیفیت دستگاه با قیمت مناسب یک علف تراش خوب را انتخاب نمایید.

 

روش کار با دستگاه علف‌ زن

دستگاه علف‌ زن خریداری شده اگر به طور صحیح استفاده نشود یا به درستی از آن نگهداری نشود، نمی‌توانید به خوبی از باغ خود مراقبت کنید، بنابراین باید روش صحیح استفاده و نگهداری از آن را بدانید. گرچه علف‌ تراش ها بسته به مارک، اندازه و قدرت موتور انواع متفاوتی دارند، اما روش کار همه آن ها مشابه یکدیگر است.

تمرین کردن در هر کاری سبب نتیجه عالی در انجام آن کار می‌شود، این موضوع درباره کار کردن با دستگاه علف‌ زن هم صدق می‌کند. شاید درابتدا نتوانید با دستگاه به‌خوبی کار کنید؛ اما تمرین و ممارست مداوم باعث می شود تا به‌ مرور زمان بتوانید به‌خوبی با دستگاه کار کنید و مهارت کسب کنید.
دستگاه چمن زن را می توان به چهار روش ممورد استفاده قرار داد:

  • از دستگاه خود می توان به عنوان یک چمن‌ زن استفاده کنید و برای نگهداری و زیباسازی محوطه خود از آن بهره ببرید.
  • شما می توانید برای اصلاح و کوتاه کردن علف‌ها در اطراف اشیا و یا درختان از دستگاه علف تراش استفاده کنید تا آن ها برجسته‌تر دیده شوند.
  • علف‌های هرز در گوشه و کنار آسفالت یا در محوطه جلوی منزلتان را حتما دیده‌اید، این علف‌های هرز هم می توانند مزاحم رفت‌ و آمد شوند و هم منظره نامناسبی را ایجاد کنند، برای همین کوتاه کردن آن ها با دستگاه علف تراش بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.
  • کوتاه کردن حرفه‌ای علف‌های هرز و چمن های خیلی بلند کارکرد بعدی این دستگاه‌ می باشد.

 

انواع دستگاه علف زن براساس روش حمل و نقل

 

دستگاه علف زن

 

۱) دستگاه علف زن دوشی

نوع اول علف‌ زن دوشی است که مطمئنا آن را بسیار دیده‌اید. این نوع علف‌ زن در بازار هم با موتور برقی عرضه می‌شود و هم با موتور بنزینی.

۲) دستگاه علف زن پشتی

علف‌ تراش پشتی دسته دومی است که به راحتی می توانید آن را حمل کنید. موتور در این نوع علف‌ تراش ها در کوله پشتی دستگاه قرار دارد.

 

تعمیر و نگهداری دستگاه علف‌زن

 

دستگاه علف زن

علف‌ زن بنزینی با توجه به مزایایی که قبلا بیان کردیم یک دستگاه پرکاربرد است که ایراد آن تعمیر و نگهداری آن است. بنابراین شما می توانید با دانستن مشکلات معمول از مراجعه به تعمیرکار و صرف هزینه بی‌نیاز شوید.

اگر علف تراش بنزینی شما کار نکرد به یاد داشته باشید:

  • شاید شمع آن کثیف شده باشد.
  • یا صافی سوخت آن بسته شده باشد.
  • ممکن است دیافراگم یا پمپ کاربراتور فرسوده شده باشد.
  • یا در فصل زمستان به علت بقایای رسوبات سوخت کاربراتور گرفته باشد.
  • فیلتر هوا را فراموش نکنید. کثیف بودن آن هم باعث خرابی دستگاه می‌شود.
  • اگر اگزوز هم خوب کار نکند علف‌زن شما خراب می‌شود.
  • سیستم احتراق نیز اگر جرقه نزند دستگاه کار نمی‌کند.

 

بیشتر بدانید: نگهداری از دستگاه علف تراش

 

 از عواملی که در هنگام خرید یک علف تراش باید به آن ها توجه کرد می توان به مساحت محل کار، خدمات پس از فروش (وجود قطعات یدکی)، کیفیت دستگاه و راندمان و میزان آلودگی و قیمت اشاره کرد.

 

نتیجه گیری

با توجه به آن چه گفته شد می توان نتیجه گرفت که دستگاه علف زن را می توان برای کوتاه کردن چمن ها و علف های هرز و درو کردن محصولات مختلف بکار برد.

از انواع دستگاه علف تراش می توان به دو نوع علف تراش برقی و موتوری اشاره کرد.

قسمت‌های مهم یک دستگاه علف‌ زن عبارتند از موتور، انتخاب تیغه مناسب دستگاه علف زن و دسته و یا نگهدارنده یک علف‌ زن.

از عواملی که در هنگام خرید یک علف تراش باید به آن ها توجه کرد می توان به مساحت محل کار، خدمات پس از فروش (وجود قطعات یدکی)، کیفیت دستگاه و راندمان و میزان آلودگی و قیمت اشاره کرد.

دستگاه علف تراش به لحاظ حمل و نقل دارای دو نوع علف زن دوشی و علف زن پشتی می باشد.

فروشگاه نارنج لند عرضه کننده انواع محصولات صنعتی، کشاورزی و باغبانی با کیفیت و قیمت مناسب است. اگر قصد خرید دستگاه علف زن را دارید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *