بلاگ

ذغال دریل چیست و علائم تمام شدن آن چیست؟

ذغال دریل چیست و علائم تمام شدن آن چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

ذغال دریل، یک اجزاء غیرفلزی اما هادی است که در موتورهای برقی به کار می‌رود. این قطعه یک هادی برای انتقال جریان الکتریکی است و به عنوان یک راهبر جریان الکتریکی عمل می‌کند.

این قطعه به عنوان یک مصرفی محسوب می‌شود و با گذر زمان، کاهش عمر مفید خود را تجربه می‌کند، که نیازمند تعویض می‌شود. گاهی اوقات این اجزاء ممکن است دچار خرابی شده و جرقه بزند.

کارکرد ذغال دریل چیست؟

ذغال دریل مسئولیت انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارد و عملاً یک اجزاء ثابت است که بر روی کالکتور نصب می‌شود. وظیفه اصلی آن برقراری اتصال بین بالشتک و کالکتور است.

ذغال در دریل بر اساس ابعاد، شکل، و ساختار تقسیم بندی می شود. به طور کلی، ذغال دریل از نوع ذغال صنعتی الکتریکی است و عمدتاً وظیفه انتقال جریان را بر عهده دارد و همانطور که گفته شد اتصال بین کالکتور و بالشتک را فراهم می‌کند.

بیشتر بدانید: آموزش عیب یابی و تعمیر سنگ فرز

ذغال صنعتی الکتریکی

ذغال صنعتی الکتریکی

ذغال صنعتی، به واقع یک قطعه مصرفی است که در موتورهای دریل و ابزارهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ذغال در ابزارهای برقی خانگی و صنعتی، از جمله دریل، فرز، پولیش، مینی فرز، جارو برقی، سشوار و سایر ابزارها به کار می‌رود.

ذغال‌های صنعتی از موادی نظیر کربن و گرافیت ساخته شده‌اند. در انتخاب ذغال، مواردی از قبیل سختی، چگالی، مقاومت و سایر ویژگی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

این اقدام به منظور جلوگیری از مشکلاتی همچون خرابی ذغال دریل یا ایجاد جرقه هنگام استفاده از آن صورت می‌گیرد. توجه به جنس و کیفیت ذغال دریل سبب جلوگیری از وارد آمدن آسیب به دستگاه می شود.

انواع ذغال صنعتی چیست؟

همانطور که اشاره شد ذغال دریل از نوع ذغال صنعتی است؛ خود این ذغال های صنعتی نیز دسته بندی متفاوتی دارند که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • ذغال گرافیتی: ذغال‌های گرافیتی به نسبت سایر ذغال ها دارای درصد خالص تری از کربن و گرافیت بوده و قادرند جریان ۱۲ آمپر بر سانتیمتر مربع را از خود عبور دهند.
  • ذغال گرافیت فلزی: در این دسته از ذغال‌ها، علاوه بر کربن و گرافیت، از فلز به ویژه مس و نقره نیز استفاده می‌شود تا جریان برق بیشتری را منتقل کند و مقاومت الکتریکی در این دسته بیشتر است.
  • ذغال رزین دار: این نوع ذغال‌ها با ترکیب گرافیت، کربن و مواد رزین تشکیل می‌شوند و می‌توانند جریان ۸ آمپر بر سانتیمتر را از خود عبور دهند.

انواع ذغال صنعتی چیست؟

جنس ذغال دریل برقی چیست؟

یکی از کاربردهای گسترده ذغال صنعتی در دریل برقی است. زغال دریل مسئول ایجاد اتصال بین موتور و قطعات چرخشی است و با انتقال جریان برق از موتور مکانیزم حرکت و عملکرد سیستم چرخشی را فراهم می کند.

این ذغال از موادی همچون کربن و گرافیت تشکیل شده است و به مرور زمان عمر مفید آن کاهش می‌یابد و نیاز به تعویض خواهد داشت.

علائم تمام شدن ذغال دریل چیست؟

همانطور که اشاره شد زغال های دریل دارای عمر مفید هستند و به مرور تمام می شوند. البته عواملی تمام شدن این ذغال را تسریع می کنند. از جمله این عوامل، می‌توان به مواردی نظیر خرابی آرمیچر و نیز کیفیت غیراستاندارد ذغال اشاره کرد.

با این حال و به طور کلی، نمی‌توان پیش از پایان یافتن دوره عمر زغال، تا زمانی که دریل خاموش و خودکار خاموش نشده باشد، علائم تمام شدن ذغال را تشخیص داد و درک کرد، مگر در دستگاه‌هایی که مجهز به فیوزهای هشدار اتمام هستند.

آیا جرقه زدن نشانه پایان یافتن ذغال در دریل است؟

آیا جرقه زدن نشانه پایان یافتن ذغال در دریل است؟

به طور کلی جرقه زدن ذغال دریل به عوامل گوناگونی بستگی دارد که یکی از آن ها پایان یافتن زغال دریل است. علاوه بر این عدم اتصال کامل ذغال با کالکتور نیز سبب جرقه زدن خواهد شد که این مورد به دلایل زیر رخ می دهد:

  • کثیف شدن سطح کالکتور
  • خراب شدن جاذغالی
  • کم شدن فشار فنر
  • خراب شدن کالکتور

بیشتر بدانید: تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه

نکته پایانی

در این مطلب به ذغال دریل پرداختیم؛ این نکته را در نظر داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است ذغال نو و تازه نیز جرقه بزند و این موضوع کاملا طبیعی است زیرا ذغال باید اصطلاحاً آب بندی یا به عبارتی دیگر سطح آن با سطح کالکتور یکسان شود.

شما می توانید برای خرید بهترین ابزارآلات و تجهیزات به وبسایت نارنج لند مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *