بلاگ

آموزش عیب یابی و تعمیر سنگ فرز

آموزش عیب یابی و تعمیر سنگ فرز
5/5 - (1 امتیاز)

سنگ فرز، یک ابزار برقی یا مکانیکی است که برای حذف مواد اضافی یا تغییر شکل، اندازه و سطح یک مواد استفاده می‌شود. عموماً برای عیب یابی و تعمیر سنگ فرز باید به مراکز معتبر و نمایندگی های فروش این تجهیزات مراجعه کنید.

عیب یابی و تعمیر سنگ فرز عموماً برای مواردی چون تمام شدن زغال، جرقه زدن، دود کردن، خوب نچرخیدن صفحه، روشن نشدن دستگاه و مواردی از این دست امکان‌پذیر است.

عیب یابی سنگ فرز

به منظور عیب یابی و تعمیر سنگ فرز، باید دید که چه اشکالاتی برای دستگاه شما پیش آمده است؛ به طور کلی اصلی ترین ایرادات سنگ فرزها شامل موارد زیر می شود:

  • نچرخیدن صفحه: اگر پس از راه‌اندازی فرز سنگ، صفحه سنگ به‌طور معمول حرکت نمی‌کند، احتمالاً مشکل از زغال‌های دستگاه است. زغال‌های فرز با گذشت زمان و پس از مصرف، فرسوده می‌شوند و به‌تدریج به پایان عمر خود می‌رسند، لذا نیاز به تعویض دارند.
  • متوقف شدن پس از استارت: اگر در حین عملکرد دستگاه شما به‌طور ناگهانی متوقف می‌شود، احتمالاً به دلیل محدودیت در جریان برق است. برای حل این مشکل، لازم است دستگاه به دقت بررسی شود.
  • پارگی کابل: پارگی کابل در دستگاه فرز، به ویژه اگر کیفیت کابل‌ها پایین باشد، یک مشکل شایع است. کابل ممکن است در داخل یا خارج از دستگاه باعث پارگی شود، که به سرعت قابل تشخیص است. در صورتی که بوی سوختگی احساس شود، احتمالاً ناشی از سوختگی کابل در داخل دستگاه است.
  • دود کردن: نشت دود از دستگاه نشان‌دهنده این است که احتمالاً دستگاه به تعمیر نیاز دارد. برای رفع این مشکل، ضروری است که قطعاتی نظیر زغال، آرمیچر، کابل برق، و سوییچ به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

بیشتر بدانید: تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه

عیب یابی سنگ فرز

فرسوده شدن زغال سنگ فرز

یکی از اصلی ترین مواردی که در عیب یابی و تعمیر سنگ فرز مطرح می شود مربوط به فرسوده شدن زغال دستگاه است. این قطعه جریان الکتریکی را بین سیم‌های ثابت و چرخان داخل موتور هدایت می‌کنند.

علائم تمام شدن زغال در عیب یابی و تعمیر سنگ فرز شامل موارد زیر می شود:‌

  • کاهش عملکرد: یکی از نخستین نشانه‌های فرسوده شدن زغال کم این است که عملکرد دستگاه کاهش می‌یابد. گاهی اوقات لازم است دستگاه را تکان داد تا به کار خود ادامه دهد و ممکن است سرعت در حالت آزاد به حداکثر خود نرسد.
  • بوی سوختگی: دیگر علامت رایج تمام شدن زغال، بوی سوختگی است که از دستگاه به مشام می‌رسد. تمام شدن زغال باعث اصطکاک بین قطعات دستگاه می‌شود.
  • جرقه زدن: وجود کمی جرقه در ابزارهای برقی معمولی است، اما جرقه‌های بزرگ و متعدد نشان‌دهنده تمام شدن زغال‌ها است. در صورت تشدید جرقه‌ها، می‌توان آنها را از طریق دریچه‌های خنک‌کننده ابزار مدیریت کرد.
  • قطع یا نوسان برق: نشانه آخر از تمام شدن زغال‌ها، قطع شدن برق دستگاه در حین استفاده است.

تعویض زغال سنگ فرز

برای جایگزینی زغال سنگ فرز کار چندان دشواری ندارید؛ در این مرحله از عیب یابی و تعمیر سنگ فرز باید دستگاه را از منبع ارنژی یعنی برق یا باتری جدا کرده و پیچ های مربوط به بدنه را باز کنید. معمولاً اینکه چند پیچ روی دسته را باز کنید کافی است. کارهای زیر را باید در ادامه انجام دهید:

  • شل کردن فنرها: محفظه پایینی را باز کنید و فنر یا چفت‌هایی که زغال را محکم نگه داشته‌اند را پیدا کنید؛ سپس زغال‌ها را باز کرده و اطمینان حاصل کنید که آنها با پیچ اضافی در موقعیت خود قرار نگرفته‌اند؛ زیرا در غیر این صورت، جابه‌جایی آنها ممکن است به سنگ فرز آسیب برساند.
  • جایگزینی زغال جدید: زغال ها را جایگزین کرده و کابل را در جای خود قرار دهید.
  • بستن بدنه: بخش های بدنه را که باز کرده اید مجدد بر سر جای خود قرار داده و پیچ ها را محکم کنید.

تعویض زغال و عیب یابی و تعمیر سنگ فرز

 

تعویض چرخ دنده سنگ فرز

دیگر کاری که می توان برای عیب یابی و تعمیر سنگ فرز انجام داد مربوط به تعویض چرخ دنده های دستگاه است. برای جایگزینی گیربکس، ابتدا با باز کردن و جدا کردن دسته جانبی و گارد محافظ شروع می‌کنیم. سپس به سمت چهار پیچ می‌رویم که محفظه گیربکس را در موقعیت خود ثابت کرده‌اند و آنها را باز کرده و محفظه را جدا می‌نماییم. در گام بعد، چهار پیچ مرتبط با قطعه اسپیندل را باز می‌کنیم.

در مرحله بعد به سمت دکمه قفل می‌رویم. با استفاده از یک پیچ گوشتی، دکمه قفل کن را جدا کرده و فنر را برمی‌داریم. سپس با فشار به بالا، پین را از زیر بیرون می‌آوریم. در داخل محفظه اسپیندل یک پین لاستیکی وجود دارد که آن را خارج می‌نماییم.

حال به سوی محفظه گیربکس جدید می‌رویم و پین لاستیکی جدیدی را در آن قرار داده و خود پین را در موقعیت خود قرار می‌دهیم. سپس داخل محفظه را گریس می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که همه قسمت‌ها پوشش داده شده‌اند.

سپس مراحلی که طی کرده بودیم را معکوس انجام می دهیم.

علت داغ کردن موتور سنگ فرز چیست؟

اگر موتور دستگاه فرز گرم شده باشد، این نشان‌دهنده ضرورت بررسی قطعاتی همچون زغال، بلبرینگ، آرمیچر، پروانه و دنده‌ها است.

آرمیچر به عنوان بخش مرکزی هر دستگاه فرز، از چندین سیم پیچی مسی ساخته شده است و این قسمت بسیار حیاتی در هنگام تعمیر سنگ فرز نیازمند توجه است. عمدتاً، آرمیچر از اجزایی مانند هسته آرمیچر، سیم پیچی، تیغه کموتاتور و شفت آرمیچر تشکیل شده است.

زمانی که فشار زیادی به آرمیچر وارد می‌شود، اغلب با مشکلاتی روبرو می‌شود. سیم‌های پیچ داغ می‌شوند، عایق آنها ذوب می‌شود و به عبارت دیگر، آرمیچر به اتصال می‌آید. در صورتی که چنین مشکلی رخ دهد، ضروری است عیب یابی و تعمیر سنگ فرز صورت گرفته و آرمیچر تعویض شود.

بیشتر بدانید: بهترین مینی فرز

تعویض چرخ دنده سنگ فرز

نکته پایانی

در این مطلب به آموزش عیب یابی و تعمیر سنگ فرز پرداختیم؛ به طور کلی بهتری است برای تعمیر سنگ فرز به مراکزی معتبر مراجعه کنید.

شما می توانید برای تهیه بهترین سنگ فرزها و ابزارهای اسختمانی به وبسایت نارنج لند سر بزنید. نارنج لند به طور تخصصی انواع ادوات و لوازم فنی و برقی مورد نیاز مشاغل و صنایع مختلف را از برندهای معتبر و مطرح دنیا با گارانتی اصالت کالا و قیمت های شرکتی عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *