بلاگ

علائم روی صفحه برش به چه معناست؟

علائم روی صفحه برش به چه معناست؟
Rate this post

قبل از انتخاب و خرید انواع صفحه برش و سایش، باید محصولی متناسب با نیاز و کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید. خواندن علائم روی صفحه برش، به انتخاب و نحوه کاربرد این لوازم جانبی ابزار صنعتی کمک می‌کند؛ اما معنی علامت‌های روی صفحه برش چیست؟ در ادامه به همین موضوع پرداخته ایم.

مشخصات فنی و علائم روی صفحه برش

هنگام توضیح نشانه‌های روی صفحه برش، بیش از هرچیز باید به مشخصات فنی توجه داشته باشید. مشخصات فنی صفحه برش شامل حداکثر سرعت چرخش، ابعاد صفحه برش، کد مدل صفحه در هر برند، جنس دندانه‌ها و … است.

در برخی برندها، حداکثر سرعت با استفاده از رنگ نوار افقی صفحه برش به عنوان علائم روی صفحه برش قرار مشخص می‌شود. در بعضی از برندهای دیگر نیز حداکثر سرعت چرخش و سرعت برش بر روی قطر افقی صفحه چاپ می‌شود.

بیشتر بدانید: کاربرد مینی فرز دیمر دار

مشخصات فنی و علائم روی صفحه برش

برند تولید کننده صفحه برش

یکی از مهم‌ترین علائم روی صفحه برش، نام برند تولیدکننده آن است که معمولا در قسمت بالای آن چاپ می‌شود. انتخاب صفحه برش از یک برند معتبر می‌تواند تضمین‌کننده کارایی و ماندگاری محصول مورد نظر شما باشد.

در نارنج لند شما می توانید انواع گسترده‌ای از انواع صفحه برش را برای بر حسب نیاز خود تهیه کنید. صفحه سرامیک‌بر، اره الماسه چوب‌بری، سنگ برش، صفحه گرانیت‌بر، سنگ ساب و صفحه گرانیت‌ساب، از مهم‌ترین انواع صفحات برش هستند.

ابعاد صفحه برش

ابعاد صفحه برش معمولا از سه عدد تشکیل شده است که در هم ضرب می‌شوند. این اعداد شامل قطر دیسک، ضخامت صفحه و قطر سوراخ وسط صفحه هستند که به میلی‌متر بیان می شوند.

قطر دیسک بر روی سرعت برش و همچنین سرعت چرخش دیسک تأثیرگذار است و نوع کاربری را نیز تعیین می کند به عنوان مثال، سرامیک‌بر با قطر ۱۱۵ میلی‌متر، معمولا دارای حداکثر سرعت چرخش ۱۳۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر سرعت برش ۸۰ متر بر ثانیه است.

علاوه بر موارد فوق، نوع مواد قابل برش نیز معمولا یا با استفاده از یک نوار رنگی عمودی بر روی صفحه برش نشان داده می‌شود و یا روی صفحه چاپ می‌شود.

ابعاد صفحه برش

علائم استاندارد صفحه برش

به طور معمول، انواع استاندارد‌های EN، ANSI، ISO، SABS و … را می‌توانید در صفحات برش و سایش مختلف مشاهده کنید. علامت استاندارد مورد استفاده در ساخت صفحه برش و سایش نشان می‌دهد که محصول، مورد تست‌های ایمنی و تایید استاندارد مربوطه قرار گرفته است. انواع صفحه برش از برندهای مختلف، از استانداردهای متفاوت تبعیت می‌کنند. وجود این علامت بر روی صفحه برش، موجب اطمینان کاربران در مورد استفاده ایمن و مطمئن از صفحه برش می‌شود.

ملاک استاندارد علائم روی صفحه برش

به طور کلی، استانداردهای مرتبط با ساخت صفحات برش، صرف نظر از مرجع صادرکننده استاندارد، شامل موارد زیر هستند:

  1. مواد مورد استفاده در ساخت صفحه برش: استانداردها نوع و ویژگی‌های موادی را که در ساخت صفحه برش استفاده می‌شود، مشخص می‌کنند. نهایتا ویژگی‌های محصول مانند مقاومت به فشار، مقاومت به حرارت و … تحت تاثیر نوع و کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت صفحه برش قرار می‌گیرد.
  2. ابعاد و اندازه‌‌ها: اندازه‌ها و ابعاد صفحات برش معمولا به صورت اینچ بیان شده است.
  3. ویژگی‌های مکانیکی: مشخصات مکانیکی محصول مانند مقاومت به خستگی، تحمل به فشار و خواص مکانیکی دیگر ممکن است در استانداردها قید شود.
  4. علائم ایمنی: استانداردها الزاماتی را برای درج علائم ایمنی بر روی صفحات برش تعیین می‌کنند. این علائم معمولاً کاربران را از نکات ایمنی و استفاده صحیح از صفحه برش مطلع می‌کنند.
  5. آزمون‌ها: استانداردها روش‌های آزمونی را برای ارزیابی کیفیت و عملکرد صفحات برش مشخص می‌کنند.

علائم ایمنی درج شده روی صفحه برش

علائم ایمنی درج شده روی صفحه برش

در برخی دیگر از برندها علائم روی صفحه برش شامل نکات ایمنی نیز می شود. این نکات ایمنی معمولاً با استفاده از علائم اختصاری و گرافیکی در قسمت پایین صفحه مشخص می‌شود و گاهی نیز به صورت توضیحی بر روی صفحه نوشته می‌شود. این توصیه‌ها معمولاً شامل موارد زیر است:

  1. هنگام استفاده از صفحه برش، از تجهیزات ایمنی مانند عینک، گوش‌گیر، دستکش، ماسک و کفش کار استفاده کنید.
  2. از وارد کردن فشار بیش از حد به ابزار خودداری کنید.
  3. هنگام کار با ابزار و صفحه برش، دستورالعمل‌های ایمنی و کاربردی، همچنین توصیه‌های مشخص شده در دفترچه راهنما را رعایت کنید.
  4. قبل از نصب صفحه برش، مواردی مانند ترک، شکستگی دندانه یا تاریخ انقضای آن را بررسی کنید.

بیشتر بدانید: نکات ایمنی کار با فرز و مینی فرز

تاریخ انقضای درج شده

یکی دیگر از علائم مهم بر روی صفحات برش، تاریخ انقضای آن‌ها است. این تاریخ، نماینگر عمر مفید این قطعه است. مدل‌های مختلف صفحه سنگ ساب یا برش فیبری که با رزین یا چسب طبیعی تولید شده‌اند معمولاً در حدود سه سال تاریخ انقضا دارند.

به طور معمول درج تاریخ قاعده خاصی ندارد، برخی از برندها تاریخ تولید را درج می کنند و برخی دیگر تاریخ انقضای این محصول را درج می‌کنند. نکته مهم این است که اگر پس از گذشت انقضا از صفحه برش استفاده کنید احتمال دارد که با مشکلات جدی از لحاظ ایمنی کاربر و دستگاه مواجه شده و همچنین کیفیت پروژه‌های شما نیز کاهش یابد.

شما می توانید برای خرید بهترین و با کیفیت ترین صفحات برش به فروشگاه آنلاین نارنج لند مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *