بلاگ

عیب یابی کمپرسور باد

عیب یابی کمپرسور باد
Rate this post

کمپرسور باد یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت، ساخت و ساز و حتی مصارف خانگی است که برای تامین هوای فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزارها در انواع مختلف با ظرفیت‌ها و توان‌های گوناگون موجود هستند.

همانند هر ابزار دیگری، کمپرسورهای باد نیز ممکن است در طول کار خود دچار مشکلاتی شوند. در این مقاله، به بررسی برخی از مشکلات رایج کمپرسور باد و راهکارهای عیب یابی کمپرسور باد می‌پردازیم.

موارد نیازمند به عیب یابی کمپرسور باد

به طور کلی موارد نیازمند به عیب یابی کمپرسور باد می تواند شامل کمبود فشار هوا، سر و صدای غیر عادی، روشن نشدن دستگاه، روغن دادن، وجود آب و… باشد که در زیر به این موارد به صورت موردی اشاره شده است:

  1. کمبود فشار هوا
  2. صدای غیرعادی
  3. روشن نشدن کمپرسور
  4. عدم تولید هوا
  5. نشت روغن و نشست باد
  6. گرم شدن بیش از حد
  7. خاموش شدن مکرر
  8. تولید آب

در ادامه به صورت دقیق تر به این موارد ایراد در کمپرسور باد پرداخته ایم.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید کمپرسور هوای خانگی

موارد نیازمند به عیب یابی کمپرسور باد

کمبود فشار هوا

یکی از اصلی ترین دلایل کمبود فشار هوا در کمپرسور به کاهش سطح روغن باز می گردد که می‌تواند باعث اصطکاک بیش از حد و کاهش فشار هوا شود. همچنین نشتی در لوله‌ها، اتصالات یا مخزن می‌تواند باعث هدر رفتن هوای فشرده و کاهش فشار هوا شود.

در کنار موارد بالا فیلتر هوای کثیف می‌تواند جریان هوا را مسدود کند و به کاهش فشار هوا منجر شود، ضمن اینکه سوپاپ‌های معیوب نیز می‌توانند باعث افت فشار هوا شوند. نقص در موتور نیز می‌تواند باعث کاهش توان کمپرسور هوا و افت فشار هوا شود.

برای عیب یابی کمپرسور باد در صورت کمبود فشار هوا سطح روغن را به طور منظم بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کرده و سیستم را به طور کامل بررسی کنید و نشتی‌ها را با استفاده از صابون یا محلول آب و صابون پیدا و رفع کنید.

فیلتر هوا را به طور منظم تعویض کنید، سوپاپ‌ها را بررسی و در صورت نیاز آنها را تعویض کرده و موتور را توسط یک متخصص تعمیرات بررسی کنید.

صدای غیرعادی

یکی دیگر از موارد نیازمند به عیب یابی کمپرسور باد، صدای غیرعادی است. کمبود روغن می‌تواند باعث اصطکاک بیش از حد و ایجاد صدای غیرعادی شود. همچنین یاتاقان‌های معیوب می‌توانند باعث ایجاد صداهای ناهنجار و لرزش شوند.

در کنار روغن و یاتاقان باید مشکلات تسمه را هم در عیب یابی کمپرسور باد مدنظر قرار داد. تسمه‌های شل یا فرسوده می‌توانند باعث ایجاد صداهای جیغ مانند شوند ضمن اینکه پیستون‌های معیوب می‌توانند باعث ایجاد صداهای تق تق یا ضربه مانند شوند.

برای حل این مشکل ضمن بررسی سطح روغن باید وضعیت یاتاقان‌ها را نیز مورد بازبینی قرار داده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. همچنین تسمه‌ها را بررسی و در صورت نیاز آنها را تنظیم یا تعویض کرده و پیستون‌ها را توسط یک متخصص تعمیرات بررسی کنید.

صدای غیرعادی کمپرسور باد

روشن نشدن کمپرسور

برای عیب یابی کمپرسور باد در صورت روشن نشدن باید مشکلات برق از جمله نقص در سیم برق، فیوز یا سوئیچ را مدنظر قرار داد. نقص در موتور می‌تواند باعث روشن نشدن کمپرسور شود. همچنین کلید فشار معیوب می‌تواند از روشن شدن کمپرسور جلوگیری کند.

برای عیب یابی باید سیم برق، فیوز و سوئیچ را بررسی و در صورت نیاز آنها را تعمیر یا تعویض کرد. همچمنین موتور را توسط یک متخصص تعمیرات بررسی کرده و کلید فشار را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

عدم تولید هوا

یکی دیگر از مشکلات نیازمند عیب یابی کمپرسور باد، عدم تولید هوا است. برای رفع این مشکل بررسی کنید که آیا مخزن کمپرسور هوا دارد یا خیر. اگر مخزن خالی است، باید کمپرسور را روشن کنید تا دوباره پر شود.

اگر کمپرسور هنوز هوا تولید نمی کند، ممکن است مشکل از فیلتر هوا، دریچه ورودی یا شیلنگ باشد. فیلتر هوا را تمیز یا تعویض کنید، دریچه ورودی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مسدود نشده است و شیلنگ را از نظر نشتی بررسی کنید.

نشت روغن و باد

واشرهای معیوب می‌توانند باعث نشت روغن کمپرسور باد شوند. علاوه بر این ترک خوردگی یا شکستگی قطعات نیز می‌تواند باعث نشت روغن شود. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل باید واشرهای معیوب و همچنین قطعات ترک خورده یا شکسته را تعویض کنید. همچنین برای عیب یابی کمپرسور باد در صورت نشت باد شیلنگ ها و اتصالات را از نظر نشتی بررسی کنید. اگر نشتی یافتید، باید شیلنگ یا اتصال را تعویض کنید.

نشت روغن و باد از کمپرسور

گرم شدن بیش از حد

در مورد گرم شدن بیش از حد کمپرسور باید بررسی کنید که آیا کمپرسور در مکانی با تهویه مناسب قرار دارد یا خیر. اگر چنین است، ممکن است مشکل از فن خنک کننده یا فیلتر هوا باشد. فن خنک کننده را تمیز یا تعویض کنید و فیلتر هوا را تمیز یا تعویض کنید.

کمپرسور باد به طور مکرر خاموش می شود

اگر کمپرسور باد به طور مکرر خاموش می شود، بایدبررسی کنید که آیا کمپرسور برای کار مورد نظر شما به اندازه کافی بزرگ است یا خیر. اگر کمپرسور خیلی کوچک است، باید آن را با یک کمپرسور بزرگتر تعویض کنید.

اگر اندازه کافی بزرگ است برای عیب یابی کمپرسور باید کلید فشار یا تنظیم کننده فشار را بررسی کنید و در صورت اشکال نیاز به تعویض این کلیدها است.

بیشتر بدانید: بهترین کمپرسور هوا برای تعمیرات موبایل و کامپیوتر

کمپرسور باد آب تولید می کند

تولید آب یکی از موارد عجیب در عیب یابی کمپرسور باد است. برای بررسی مشکل باید مخزن کمپرسور را تخلیه کنید. اگرهمچنان کمپرسور باد آب تولید می کند، ممکن است مشکل از واشر سرسیلندر یا رینگ های پیستون باشد. واشر سرسیلندر یا رینگ های پیستون را تعویض کنید.

به خاطر داشته باشید که قبل از شروع به عیب یابی، کمپرسور را از برق جدا کرده و از ابزار مناسب برای عیب یابی و تعمیر کمپرسور استفاده کنید. در صورت عدم تجربه کافی، از یک متخصص تعمیرات کمک بگیرید. شما می توانید برای خرید بهترین کمپرسورهای باد به فروشگاه آنلاین نارنج لند مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *