بلاگ

خرید کمپرسور بدون روغن (اویل فری) و تفاوت آن با کمپرسور روغنی

کمپرسور بدون روغن
5/5 - (1 امتیاز)

دستگاه کمپرسور باد یکی از ابزار های پر مصرف است که با توجه به نیاز های کاربران در مدل های مختلف تولید می شود. این دستگاه به طور کل در ۲ مدل روغنی و بدون روغن (فری اویل) موجود است که دارای تفاوت هایی در ساختار و نحوه عملکرد هستند.

 

کمپرسور بدون روغن

کمپرسور بدون روغن در واقع یک دستگاه تولید کننده هوا است که بدون استفاده از روغن به تولید هوای فشرده می پردازد اما کمپرسور های روغنی از روغن به عنوان خنک کننده، نرم کننده قطعات و کاهش سایش استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع کمپرسور هوا در مدل های روغنی و بدون روغن و همچنین مزایا و معایب انها بپردازیم.

 

 

یکی از معایب کمپرسور های روغنی این است که صدا و لرزش حاصل از این نوع کمپرسورها زیاد است و در مکان های بسته با ایجاد آلودگی صوتی باعث آزار اشخاص می شود.

 

 

کاربرد کمپرسور بدون روغن یا (فری اویل)

وجود روغن در قطعات کمپرسور سبب می شود در هوای فشرده نهایی مقداری روغن وجود داشته باشد و وجود این ناخالصی ها برای صنایعی که دارای حساسیت هستند مانند صنایع دندانپزشکی و مواد غذایی قابل قبول نمی باشد. به همین دلیل تولید کننده ها محصولات جدیدی از کمپرسور ها را تولید کرده اند که بدون روغن کار می کنند و به این صورت محصولات نهایی بدون روغن می باشد.

 

نحوه عملکرد کمپرسور بدون روغن

در این نوع کمپرسور ها به دلیل عدم استفاده از روغن در قطعات به سرعت گرم می شوند. به همین دلیل عمل فشرده شدن هوا در ۲ مرحله یا بیشتر انجام می پذیرد.

 

بیشتر بدانید: ۶ نکته در مورد خرید کمپرسور هوا

 

مراحل فشرده سازی هوا در کمپرسور بدون روغن

  • در ابتدا کمپرسور به وسیله دریچه های ورودی، هوا را وارد سیستم خود می کند.
  • در مرحله دوم هوای ورودی به داخل قسمت فشرده کننده (المنت اول) وارد می شود.
  • در مرحله سوم، هوایی که به دلیل فشرده شدن بسیار گرم شده بود وارد خنک کننده می شود.
  • در مرحله چهارم، هوای خنک شده دوباره به کمپرسور وارد شده تا تحت فشار قرار گیرد.
  • در آخر هوای فشرده شده با حرارت بالا به خنک کننده دوم وارد شده تا دوباره سرد شود. این هوا پس از سرد شدن وارد مخزن ذخیره کمپرسور شده و یا به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع کمپرسور بدون روغن

  • کمپرسور بدون روغن برگشتی
  • کمپرسور بدون روغن پیچ روتاری
  • کمپرسور بدون روغن اسکرول

 

کمپرسور روغنی

کمپرسور بدون روغن

در کمپرسور های روغنی برای اینکه اصطحکاک بین قطعات ثابت و متحرک کاهش یابد با ترزیق روغن به هوای وارد شده به کمپرسور و چرب شدن هوا روغن بین قطعات رفته و سبب می شود عملیات روانکاری داخلی بین رتور و بدنه ایجاد شود. در قسمت خروجی کمپرسور یک فیلتر تعبیه می شود تا روغن موجود در هوای خروجی دوباره جدا شده و و به مخزن روغن باز گردد. از جمله بهترین کمپرسور های روغنی می توان به کمپرسور هوا ۱۰۰ لیتری دوو مدل DAC 100 D با قدرت موتور ۲٫۵ اسب بخار و حداکثر هوا دهی ۳۰۰ لیتر در دقیقه اشاره کرد.

 

مزایای کمپرسور های روغنی

کمپرسور بدون روغن

  • در این نوع کمپرسور ها هزینه تعمیر و نگهداری پایین تر و به صرفه تر است.
  • قیمت این نوع کمپرسور ها کمتر از انواع دیگر است.
  • راه اندازی این نوع کمپرسور ها بسیار ساده تر از انواع دیگر است و نیازی به آموزش کار با کمپرسور برای اپراتور نیست.
  • تعمیر و تعویض قطعات این نوع کمپرسورها بسیار کم هزینه تر و راحت تر از انواع دیگر است و اجزای کمپرسور هوا در این نوع بسیار ساده تر است. و بنابراین عیب یابی کمپرسور باد نیز در این مدل آسان تر و ساده تر می باشد.

 

معایب کمپرسور های روغنی

کمپرسور بدون روغن

  • صدا و لرزش حاصل از این نوع کمپرسورها زیاد است و در مکان های بسته با ایجاد آلودگی صوتی باعث آزار اشخاص می شود.
  • به علت بالا بردن فشار هوا در محفظه پیستون دمای هوا نیز بالا رفته و برای مصرف برخی ابزارهای محدود ایجاد مشکل می کند.
  • به دلیل وجود روغن در محفظه تولید هوای فشرده، روغن به هوای تولید شده انتقال می یابد و در مواردی ایجاد مشکل می کند. به عنوان مثال وجود روغن در باد هنگام استفاده از پیستوله در رنگ کاری باعث اخلال می شود و کیفیت رنگ را خراب می کند. که البته این مشکل با قراردادن یک فیلتر در قسمت مراقبت قابل حل است.
  • فشار باد تولید شده در این نوع کمپرسورها محدود بوده و حداکثر تا ۱۵۰ PSI است. اما در مصارف صنعتی که فشار بالاتر از ۱۵۰ PSI نیاز است این کمپرسورها نمی توانند این مقدار فشار را ایجاد کنند.

 

 کمپرسور های بدون روغن برای صنایع حساس مانند دندانپزشکی و مواد غذایی مناسب هستند به این علت که در هوای فشرده نهایی انها اثری از روغن وجود ندارد.

 

کمپرسور هوا ۴۰ لیتری DACC40D-OF دوو

کمپرسور بدون روغن

برند دوو یکی از پیشگامان در عرصه تولید لوازم برقی و قدرتی است که به کیفیت و طول عمر بالای محصولات خود شهرت دارد. در زمینه تولید کمپرسورهای هوا نیز یکی از برندهای برتر محسوب می شود که هر دو مدل روغنی و غیر روغنی این دستگاه را طراحی کرده است.

کمپرسور هوا ۴۰ لیتری DACC40D-OF دوو نوعی کمپرسور اویل فری است که در ساخت آن از یکی جدیدترین تکنولوژی های جاضر در کشور های آمریکا، ژاپن و آلمان استفاده شده است.

خروجی باد این کمپرسورها به عنوان هوای پاک (بدون باکتری)  معرفی شده است و به همین دلیل قابل استفاده در صنایع غذایی و دارو سازی و دندانپزشکی است.

در ساخت کمپرسور هوا ۴۰ لیتری DAACOF40L دوو از موتور براشلس مگنت دائم استفاده شده است. مزیت های موتور براشلس نسبت به موتور های معمولی عدم خوردگی برس ها، عدم نیاز به تمیزکاری برس ها و محل اتصال،عدم اصطکاک برای گرفتن سرعت موتور، مدت زمان کارکرد با یک باطری و توان بالاتر با وزن کمتر نسبت به موتور های معمولی است.

استفاده از ۴ سیلندر در این کمپرسور باعث افزایش قدرت آن شده است. بطوریکه در دمای زیر ۳۰ درجه ۶ ساعت مداوم فشار ۶ بار را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. استفاده از کمپرسور هوا اویل فری(بدون روغن) دوو بسیار آسان است زیرا داشتن نمایشگر دیجیتالی کمپرسور هوا باعث شده است تنظیمات این دستگاه به راحتی و با فشردن دکمه انجام شود.

 

بیشتر بدانید: راهنمای استفاده صحیح از کمپرسور باد

 

کلام آخر

همانطور که در متن اشاره شد کمپرسور های باد در ۲ مدل روغنی یا بدون روغن موجود می باشند. که هر یک از این مدل ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. توصیه می شود در هنگام خرید حتما با توجه به نیازتان به تفاوت های آنها دقت داشته باشید تا بتوانید نوع متناسب با کارتان را خریداری کنید. توصیه می شود تا از کمپرسور های اویل فری برای صنایع دندانپزشکی و غذایی استفاده شود زیرا هوای خروجی کاملا تمیز و عاری از آلودگی خواهد بود.

فروشگاه اینترنتی نارنج لند ارایه دهنده انواع محصولات برقی و قدرتی از برند های معتبر و با کیفیت است. شما می توانید برای سفارش محصولات مورد نیاز خود با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *