بلاگ

راهنمای استفاده صحیح از کمپرسور باد

کمپرسور باد
1/5 - (1 امتیاز)

کمپرسور باد یکی از دستگاه های پرکاربرد در کارگاه ها و صنایع مختلف است. کمپرسور باد یا همان کمپرسور هوا از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و راه اندازی آن ساده است. به این صورت که در مرحله اول شلنگ را به دستگاه متصل کرده و آن را به برق متصل می کنید. در حین انجام کار می توانید فشار باد خروجی را از طریق گیج نصب شده بر روی دستگاه تنظیم کنید. باید توجه داشت که با تعویض ابزار باید فشار مناسب برای کارتان را تنظیم کنید و در هنگام اتمام کار، شیر تخلیه را باز کنید. در این مقاله سعی بر این است که به معرفی این دستگاه و چگونگی  استفاده از آن بپردازیم.

 

راهنمای راه اندازی باد

;l

یکی از مهمترین اقدامات که باید قبل از روشن کردن کمپرسور به آن توجه شود، میزان روغن موجود در آن است. برای سهولت کار، یک نشانگر میزان روغن بر روی دستگاه ها تعبیه شده است. حتما قبل از روشن کردن کمپرسور به این مورد توجه کنید، در غیر اینصورت دچار حالت قفل یا به اصطلاح گریپاژ می شود. حداقل میزان روغن مصرفی برای کمپرسور از طریق نشانگر قابل مشاهده است. اگر میزان روغن از محدوده مشخص شده کمتر بود می توانید روغن مناسب را اضافه نموده و دستگاه را روشن کنید.

بیشتر بدانید:۶ نکته در مورد خرید کمپرسور هوا

حتما قبل از روشن کردن دستگاه از میزان روغن موجود در دستگاه مطلع شوید تا دستگاه دچار حالت قفل یا گریپاژ نشود.

نحوه اتصال شلنگ به کمپرسور باد

برای اتصال شلنگ نخست دستگاه را روی سطح صاف قرار دهید. شیر رگلاتور را که معمولا در کنار گیج فشار قرار دارد پیدا کنید. شیر رگلاتور به صورت یک اتصال مسی رنگ است که درون آن یه مجرای کوچک تعبیه شده است. انتهای شلنگ را به این قطعه مسی متصل کنید. در اغلب مدل ها، شلنگ و رگلاتور با کمی فشار به یکدیگر متصل می شوند.

 

طریقه اتصال ابزار به کمپرسور باد

کمپرسور باد

برای انجام این کار شما می توانید با یک دست سر آزاد شلنگ را گرفته و با استفاده از دست دیگر ابزار بادی را به کمک اتصال مخصوص به شلنگ وصل کنید. این اتصال به صورت مهره مانند تعبیه شده و به راحتی سفت می شود. قابل ذکر است که اگر می خواهید از دستگاه کمپرسور برای باد کردن یا تنظیم باد لاستیک استفاده کنید باید کوپلر شلنگ را به سوزن لاستیک فشار دهید.

 

نحوه اتصال کمپرسور به برق

در این مرحله قبل از اتصال دستگاه به برق، باید از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر فاصله پریز برق تا کمپرسور زیاد است به هیچ عنوان از کابل های افزایش طول و یا سه راهی ها استفاده نکنید. بجای آن می توانید چند شلنگ را با کوپلینگ های مناسب به یکدیگر متصل کنید.

بیشتر بدانید:راهنمای خرید و انتخاب پمپ مناسب برای منزل خود

 

شیوه کار کردن با ابزار های بادی

راهنمای استفاده صحیح از کمپرسور باد

پوشش ایمنی مناسب: در حین استفاده از ابزارآلات سنگین استفاده از عینک و کفش ایمنی و سایر پوشش های محافظ فراموش نشود. در برخی مدل ها در حین کار معمولا سر و صدای زیادی تولید می شود و بهتر است برای جلوگیری از آسیب احتمالی به شنوایی از گوشی های محافظ نیز استفاده شود.

 

استفاده از پوشش های محافظ مانند عینک و کفش ایمنی و گوشی های محافظ در حین کار با دستگاه ها و ابزار آلات ضروری است.

 

تست دستگاه باد: برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه می توانید شیر اطمینان که قطعه ای مسی رنگ است و معمولا نزدیک خروجی شلنگ قرار دارد، را باز کنید. با آزاد کردن این شیر می توانید صدای خروج هوا را بشنوید. این صدا به شما کمک می کند تا از صحت کار کردن دستگاه مطمئن شوید. به خاطر داشته باشید که قبل از روشن کردن دستگاه شیر اطمینان باز شده را به حالت نخست بازگردانید.

 

روشن کردن دستگاه: در این مرحله بعد از روشن کردن دستگاه باید منتظر بمانید تا مخزن هوا پر شود. برای این کار از کلید الکتریکی نصب شده بر روی دستگاه استفاده کنید تا دستگاه روشن شود. از طریق گیج بزرگتر نصب شده بر روی دستگاه می توان فهمید که میزان فشار هوای مخزن به حد نصاب رسیده است یا خیر.

برای اطلاع از میزان فشار هوای مورد نیاز می توان به برچسب ها یا اطلاعات حک شده و همچنین دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

راهنمای تشخیص فشار مناسب ابزار

کمپرسور باد

ابتدا برای کار کردن با ابزار های بادی، باید از فشار هوای مورد نیاز مطلع شویم. ما می توانیم این اطلاعات را از طریق برچسب یا نوشته های حک شده بر روی ابزار ها پیدا کنیم. در غیر این صورت روش دیگر مراجعه به دفترچه راهنمای این محصولات و جستجوی میزان فشار هوای مصرفی است.

 

تنظیم فشار دستگاه

کمپرسور باد

در این مرحله که توانستیم از میزان فشار هوای لازم مطلع شویم، باید فشار هوای خروجی را تنظیم کنیم. یک گیج کوچک میزان فشار شلنگ را نشان می دهد و یک شیر رگلاتور جهت تنظیم فشار تعبیه شده است. شیر رگلاتور را ساعت وار بچرخانید تا فشار هوا کاهش یابد و متناسب با نیاز کار به ابزار برسد.

 

نحوه کار با ابزار

تا زمانی که هوای فشرده درون شلنگ جریان دارد، دستگاه بادی به صورت بهینه کار خواهد کرد. زمانی که شما از ابزار استفاده می کنید، فشار هوای داخل مخزن افت پیدا می کند و مجددا به صورت خودکار پمی شود. اگر به طور غیر منتظره و ناگهانی ابزار از کار خارج شد، به بررسی گیج فشار بپردازید. معمولا این مشکل در کمپرسور های کوچک که مخزن آنها به کندی پر می شود، قابل مشاهده است. کمی صبر کنید تا مخزن بارگیری شود سپس به کار بپردازید.

برای عملکرد بهینه دستگاه از روغن های مناسب و با کیفیت استفاده کنید و حداقل یک مرتبه در سال اقدام به تعویض روغن کنید.

شیوه نگهداری کمپرسور باد

راهنمای استفاده صحیح از کمپرسور باد

در این مرحله شیر تخلیه مخزن را باز کنید و بگذارید تا هوا و رطوبت از مخزن خارج شود. محل قرار گیری این شیر معمولا زیر مخزن است. برای این کار شیر را بر خلاف جهت عقربه های بچرخانید تا از فشار هوای موجود برای تخلیه رطوبت جمع شده بهره ببرید. همچنین برای بستن شیر آن را به صورت ساعتگرد بچرخانید تا دیگر صدای جریان هوا شنیده نشود. اگر باز و بسته کردن شیر برای شما سخت است می توانید از انبردست یا ابزار های مناسب این کار استفاده کنید. برای نگهداری بهینه از دستگاه می توانید هر چند وقت یک بار اقدام به خروج رطوبت از دستگاه کنید.

اگر به طور مداوم از دستگاه استفاده نمی کنید بهتر است که آن را از برق جدا کرده و شیلنگ ها را نیز باز نمایید. سعی کنید کمپرسور باد و شلنگ هوا را در محیطی خشک و عاری از رطوبت نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که کمپرسور باد برای عملکرد بهینه نیازمند روغن با کیفیت و مناسب است. روغن باعث روانکاری قطعات داخلی می شود و عملکرد بهینه آن را تضمین می کند. بهتر است حداقل سالانه یک بار اقدام به تعویض روغن نمایید و روغن مناسب و تمیز جایگزین کنید. برای تعویض روغن به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

 

نتیجه گیری

کمپرسور باد

همانطور که گفته شد دستگاه کمپرسور باد از جمله دستگاه های پر کاربرد در زمینه های مختلف نجاری، چوب بری، ماشین سازی برای رنگ کردن خودرو یا باد کردن لاستیک ماشین، صنایع غذایی و راه اندازی تجهیزات پنوماتیک و قدرتی است. استفاده صحیح از این دستگاه اهمیت بسیاری دارد و سبب افزایش طول عمر آن می شود. همچنین در این مقاله نکات مهمی برای نگهداری و ایمنی استفاده از دستگاه ارائه شده است. اگر هنوز اقدام به تهیه کمپرسور هوا نکرده اید و یا کمپرسور قدیمی شما از کار افتاده است، مدل های بادوام و باکیفیت این تجهیز را می توانید در وب سایت فروشگاه محصولات شارژی و برقی نارنج لند بیابید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *