بلاگ

تفاوت میان دریل چکشی و دریل معمولی

دریل چکشی و دریل معمولی
5/5 - (1 امتیاز)

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که تفاوت میان دریل چکشی و دریل معمولی در چیست؟ هر دو از ابزار برقی برای سوراخ کردن سطوح مختلف هستند اما به لحاظ ساختار فنی دارای تفاوت‌های اساسی با یکدیگر می باشند. اما چیزی که مهم تر است و باید کاربران به آن دقت کند نحوه استفاده از این دو ابزار است. این مقاله را تا انتها بخوانید تا اطلاعات مفیدی درباره دریل چکشی، موارد استفاده و مزیت های آن به دست آورید.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید اره زنجیری

 نحوه کارکرد دریل چکشی و دریل معمولی

دریل چکشی و دریل معمولی

نحوه کارکرد دریل معمولی به این صورت است که با روشن شدن دستگاه مته به طور مداوم حول محور طولی خود می چرخد. اما در دریل چکشی علاوه بر گردش مداوم مته، دستگاه در حال ضربه زدن به مته است، انگار که مته را به سمت جلو هول می دهد.

برای بیان بهتر این مسئله مثالی را شرح می دهیم: تصور کنید که می‌خواهید میخی را به درون دیوار فرو کنید. برای این کار دو روش وجود دارد. در روش اول می توانید به دفعات ضرباتی را با چکش به سر میخ وارد کنید. در روش دوم می توانید نیروی ثابتی را به سر میخ  وارد کرده تا میخ بتدریج درون دیوار فرو رود.

 

مقایسه مزیت های دریل چکشی و دریل معمولی

دریل چکشی و دریل معمولی

ویژگی خاص دریل چکشی یعنی چرخش و رانش مته به طور همزمان باعث شده است تا دریل چکشی قابلیت سوراخ کردن سطوح با عمق  و قطر بیشتر را داشته باشد. همچنین می توان از آن برای سوراخ کردن بتون و مصالح سخت ساختمانی استفاده کرد.

از طرف دیگر دریل های چکشی قابلیت پیچ کاری نظیر پیچ های خودکار چوب و MDF را دارا می باشند. از مزیت های این دستگاه  آن است که در صورت سبک بودن کار و فراهم بودن امکان تبدیل بوکس از دریل چکشی به جای آچار بکس استفاده کرد.

اگرچه دریل چکشی در سوراخکاری دارای برتری نسبت به دریل معمولی است، اما دریل معمولی به دلیل داشتن سرعت عملکرد بالاتر و تمرکز نیرو برای سوراخ کاری های با ظرافت بیشتر و دقیق تر مناسب تر است.

برای رفع این مشکل نیز در نمونه های جدید راهکار مناسبی ارائه شده است. بدین صورت که مدل های جدید دارای قابلیت انتخاب بین دو حالت معمولی و چکشی هستند. کاربر می تواند به دلخواه و بنا بر تشخیص نوع کاربرد از حالت چرخشی یا معمولی استفاده کند. همچنین امکان تنظیم سرعت گردش مته نیز وجود دارد.

 

 راهنمای خرید دریل چکشی و دریل معمولی

 قدرت دریل چکشی: قدرت دستگاه به قدرت موتور و کیفیت سیستم انتقال قدرت آن بستگی دارد. در واقع این موتور است که سرعت و نیروی چرخشی مته را تعیین می کند. وقتی سرعت گردش مته بالا می رود تعداد ضربات نیز افزایش می یابد. بدین معنی که سرعت چرخش مته و ضربات آن به طور همزمان تنظیم می‌شود و امکان تنظیم هر یک به صورت مجزا وجود ندارد. در هنگام انتخاب و خرید دریل برقی بایستی به قدرت و سرعت در حالت آزاد توجه کنید. قدرت دریل برقی بر حسب وات و سرعت در حالت آزاد بر حسب دور بر دقیقه تعریف می شود که این مشخصات معمولاً روی برچسب محصول درج شده است. قدرت سوراخکاری و عمق آن نیز به توان دستگاه بستگی دارد.

 سه نظام: تمام سه نظام های موجود در بازار دارای سه فک مجزا هستند. اما به طور کلی به دو دسته آچار خور و اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع اتوماتیک برای کارهای سبک و خانگی که نیروی کمتری مورد نیاز است، مناسب است. اما برای مصارف کارگاهی و صنعتی سه نظام های آچارخور مناسب تر هستند. ظرفیت سه نظام در واقع عامل اصلی برای انتخاب دریل است که بر حسب میلیمتر بیان می شود. بدین معنی که بزرگترین سایز مته ای که قابلیت قراردهی در سه نظام را دارد چند میلیمتر است.

بیشتر بدانید: کاربردی ترین وسایل جانبی خودرو

نکات ایمنی و نگهداری از دریل چکشی و دریل معمولی

دریل چکشی و دریل معمولی

از آنجایی که دریل چکشی برای سوراخ کاری مصالح ساختمانی استفاده می شود پیش از کار حتماً باید از نبود سیم های برق در دیوار مطمئن شوید. در غیر این صورت احتمال صدمه دیدن دستگاه و همچنین برق گرفتگی کاربر بالا است.

در مورد نحوه نگهداری باید توجه داشته باشید که موتور الکتریکی دریل از نوع آرمیچر و بالشتک است که با استفاده از زغال استارت فعال می شود. از آنجایی که به مرور زمان زغال توسط دستگاه مصرف می شود، باید مقدار زغال را در زمان خاموش بودن دریل چک کنید تا در صورت نیاز تعویض شود.

ایمنی بالا و راحتی کار در هنگام استفاده از دریل های چکشی دوو باعث شده است تا یکی از ابزارهای فنی مورد علاقه خانم ها باشد. دریل های چکشی دوو دارای قابلیت گردش به چپ و راست نیز هستند. بدین معنی که می توان از آنها به عنوان پیچ گوشتی برقی برای باز و بسته کردن پیچ استفاده کرد. برای اطلاع از سایر ویژگی های دریل چکشی دوو می توانید به وبسایت نمایندگی محصولات دوو مراجعه کنید.

[vc_row][vc_column]
[/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *