بلاگ

تفاوت بین موتورهای برق دیزلی و بنزینی

موتورهای برق دیزلی و بنزینی
5/5 - (1 امتیاز)

ژنراتور ها ی دیزلی و بنزینی جزو دسته موتورهای برق هستند که کار یکسانی را انجام می دهند و کار آن ها تولید برق است. اما از نظر نیروی تولیدی و پشتیبانی با یکدیگر متفاوت هستند. از مهمترین این تفاوت ها نحوه انتقال سوخت در سیلندرهای موتور های برق دیزلی و بنزینی است. از جمله دیگر تفاوت ها می توان به میزان مصرف سوخت، نیروی تولید شده در آن ها، قابلیت حمل موتورهای برق  ، امنیت و همچنین هزینه آن ها اشاره کرد که در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می پردازیم.

 

بیشتر بدانید: موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی و تفاوت های آنها

 

تفاوت مصرف سوخت در موتورهای برق دیزلی و بنزینی

موتورهای برق دیزلی و بنزینی

در رابطه با مصرف سوخت باید گفت که دیزل ژنراتور ها به نصف مقدار سوختی که ژنراتورهای بنزینی استفاده می‌کنند احتیاج دارند و باید خاطر نشان کرد که این مزیت گاهی اوقات به قیمت ژنراتور ها نیز مربوط می شود. اما در بیشتر موارد ژنراتورهای دیزلی هزینه کمتری در طول زمان استفاده دارند. تفاوت دیگر بین موتور برق های دیزلی و بنزینی نحوه احتراق سوخت است که در موتورهای بنزینی با استفاده از شمع و ایجاد جرقه برای اشتعال سوخت استفاده می شود. اما در موتور های دیزلی از طریق فشرده سازی و گرم کردن سوخت ایجاد اشتعال می کند. موتور برق دیزلی نسبت به موتور برق  بنزینی از امنیت بیشتری برخوردار هستند چرا که ممکن است از طریق ایجاد جرقه در صورت نگهداری نامناسب ایجاد انفجار کند.

 

در ژنراتور های بنزینی از شمعک برای ایجاد جرقه استفاده می شود که باید در نگهداری دستگاه دقت به عمل آورد تا دچار آتش سوزی و انفجار نشود.

 

تفاوت  نیروی تولید شده در موتورهای برق دیزلی و بنزینی

موتورهای برق دیزلی و بنزینی

نسبت تراکم در موتور برق های بنزینی در هر مکانی بین ۸ تا ۱۲است در صورتی که این نسبت برای موتور برق های دیزلی بین ۱۴ تا ۲۵ می باشد که نشان دهنده این است که موتور های دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی از کارایی بیشتری برخوردار هستند. یکی از مزیت هایی که موتورهای بنزینی نسبت به موتورهای دیزلی دارند قابلیت استارت در آب و هوای سرد است. موتورهای دیزلی با استفاده از جرقه اقدام به تولید آتش نمی کنند آن ها با استفاده از فشرده سازی هوا در سیلندر ها و گرم کردن آن ایجاد آتش و تولید سوخت می کنند. در صورتی که هوا سرد باشد دمای مورد نظر برای رسیدن به کار انداختن و روشن کردن دستگاه سخت است. در این شرایط استفاده از یک شمع گرمکن و یک سیم برای عبور جریان الکتریکی می تواند برای برطرف کردن مشکل مفید باشد.

 

تفاوت قابلیت حمل در موتورهای برق دیزلی و بنزینی

در این رابطه باید خاطر نشان کرد که امکان حمل موتورهای برق دیزلی و بنزینی معمولا یکسان است. اما انواع موتورهای بنزینی سبک تر هستند.

 

امنیت

موتورهای برق دیزلی و بنزینی

ژنراتورهای بنزینی از شمعک برای ایجاد جرقه و مخلوط آن با هوا برای ایجاد فرایند سوخت استفاده می کند. اگر دستگاه به خوبی نگهداری شود ممکن است که خطر ایجاد انفجار را به وجود بیاورد.

 

 

 

نگهداری

موتورهای برق دیزلی و بنزینی

مشاهده گرمای بیشتر در ژنراتورهای بنزینی بدین معناست که قطعات موتور نیاز به جایگزینی بیشتر در مقایسه با قطعات در دیزل ژنراتورها دارند اما برای هر دو ژنراتور بهتر است که به صورت مداوم از آنها نگهداری شود که شامل تعویض مداوم فیلترها و روغن موتور ها در زمانی که کار نمی کنند است.

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید موتور برق

 

هزینه

دیزل ژنراتور ها نسبت به ژنراتور های گازی به دلیل ماهیت قوی‌تر قیمت بیشتری نیز دارد و نگهداری دیزل ژنراتور ها راحت تر است و در زمان یکسان انرژی بیشتر و مفید تری تولید می کنند.

 

رعایت نکات نگهداری چون تعویض مداوم فیلترها و  روغن موتور در زمانی که موتور برق کار نمی کند برای هر دو مدل بنزینی و دیزلی ضروری است.

 

نتیجه گیری

موتور های دیزلی و بنزینی کار یکسانی را در تولید برق انجام می دهند اما دارای تفاوت هایی در نحوه عملکرد با یکدیگر هستند که مهمترین آن نحوه اشتغال سوخت درون سیلندر هریک از این موتور ها است. از جمله تفاوت های موجود در رابطه با موتورهای دیزلی و بنزینی می توان به مواردی از قبیل مصرف سوخت که موتور های برق دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سوخت کمتری را مصرف می کنند و در موتورهای بنزینی با استفاده از شمع به تولید جرقه و ایجاد آتش می پردازد اما در موتورهای دیزلی با استفاده از فشرده سازی هوا و گرم کردن سوخت تولید آتش می کند.

مورد دیگر در رابطه با نیروی تولید شده است که در این باره نیز موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی از نیروی تولیدی بیشتری برخوردار هستند اما موتور های بنزینی در هوای سرد از کارایی بهتری نسبت به موتورهای دیزلی برخوردارند. مورد دیگر قابلیت حمل است که در این باره باید گفت که موتور های بنزینی معمولا نسبت به موتورهای دیزلی سبک تر هستند. و در آخر نکات امنیت و نگهداری؛ که در این باره امنیت و نگهداری موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی بهتر است.

فروشگاه نارنج لند ارایه دهنده بهترین و با کیفیت ترین محصولات برقی و قدرتی از برندهای معتبر است. شما می توانید برای کسب اطلاعات از قیمت و مدل ها به وب سایت این فروشگاه مراجعه کرده و خرید خود را با اطمینان خاطر از اصالت کالا و گارانتی بصورت اینترنتی انجام دهید.

[vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row] [vc_row][vc_column]
[/vc_column][/vc_row]

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *