بلاگ

روش بازکردن پیچ سخت

روش بازکردن پیچ سخت با آچار فرانسه
5/5 - (1 امتیاز)

بسیاری اوقات زنگ زدن و قفل شدن پیچ باز کردن آن را با مشکل مواجه می کند و حتی ابزارها و روش های معمولی از پس بازکردن این پیچ ها بر نمی آیند.در ادامه این مطلب روش بازکردن پیچ سخت، زنگ زده یا جرم گرفته بیان شده است که هرکدام از آن ها به فراخور نوع گیر افتادگی پیچ می تواند کار آمد باشد.

روغن، گرما و ضربه به عنوان اولین روش بازکردن پیچ سخت

اگرپیچ درون سطح قفل شده باشد، روغن کاری سطح و پیچ سبب تسهیل و روان سازی حرکت می گردد.

ضربه زدن و حرارت دادن دیگر روش بازکردن پیچ سخت است، به کارگیری این روش ضمن انبساط، سبب از بین رفتن زنگار و رسوبات اطراف پیچ و مهره ها می شود و گشایش آن را تسهیل می کند.

بیشتر بدانید: ابزار شارژی بخریم یا برقی؟

روش باز کردن پیچ سخت با حرارت

استفاده از آچار فرانسه

روش بازکردن پیچ سخت با استفاده از آچار فرانسه برای آن دسته از پیچ هایی توصیه می شود که دارای سر چندگوشه هستند. در این روش باید آچار را به نحوی با گوشه های پیچ تنظیم کرد که با آن چفت شود. این نسبت را هم در نظر بگیرد که دسته بلندتر، یعنی قدرت اهرمی بیشتر، پس آچار دسته بلند برای این کار انتخاب کنید.

روش بازکردن پیچ سخت با آچار تنظیم شونده برای پیچ هایی که سر آن دچار خوردگی شده نیز توصیه می شود؛ به این نحو که ابتدا باید یک پیچ گوشتی با سری بزرگتر از پیچ را بر روی محل خوردگی گذاشت و با ضرب چکش آن را در شکاف پیچ جا کرد، سپس همچون فرایند قبلی از آچار به عنوان اهرمی برای بازکردن آن استفاده می کنیم.

اگر سر پیچ به قدری دچار پوسیدگی یا زنگ زدگی شده که پیچ گوشتی در آن قرار نمی گیرد، می توان با یک سوهان دو طرف پیچ را صاف کرده و در واقع آن را به شکل مهره مربعی شکل در آورد و سپس با آچار فرانسه آن را باز می کنیم.

روش بازکردن پیچ سخت با آچار فرانسه

استفاده از آچار بوکس و انبر قفلی

دیگر روش باز کردن پیچ سخت را می توان به عهده آچار بوکس گذاشت؛ البته این آچار کمتر در هر خانه ای پیدا می شود اما اگر به آن دسترسی داشتید، برای پیچ هایی که خیلی سفت نشده می توانید از آن استفاده کنید زیرا فشار بیش از حد ممکن است به خود آچار ضربه بزند.

اگر شکاف پیچ خورده شده باشد، می توانید علاوه بر آچار فرانسه و پیچ گوشتی که دربالا توضیحش را دادیم، از انبر قفلی هم استفاده کنید.

البته توصیه ما به شما این است که اولا پیش از این کار پیچ را روغن کنید و دوم اینکه در روش بازکردن پیچ سخت با انبر قفلی اگر یکی دوبار تلاش کردید و باز نشد، قید این روش را بزنید زیرا فشار انبر، سر پیچ را به کلی از بین می برد.

روش بازکردن پیچ سخت

روش بازکردن پیچ سخت با یک جسم خارجی

اگر وضعیت سر پیچ به قدری خراب است که پیچ گوشتی مدام بر روی آن می لغزد، از موارد زیر برای حائل بین پیچ و پیچ گوشتی استفاده کنید؛

  • یک تکه اسکاچ
  • یک تکه نوار پلاستیکی
  • یک تکه نوار چسب
  • یک تکه نازک استیل یا فویل

یک تکه از مواد بالا را بر روی پیچ قرار داده و دوباره با پیچ گوشتی در جهت باز کردن آن تلاش می کنیم.

روش بازکردن پیچ سخت با استفاده از یک تکه جسم خارجی

روش بازکردن پیچ سخت با چرخش معکوس

شاید بپرسید پیچی که در جای خود قفل شده را مگر می شود با سفت تر کردن خارج ساخت؟ بله! در روش بازکردن پیچ سخت با استفاده از سفت تر کردن پیچ، می توان از یک پیچ گوشتی بزرگ و محکم به علاوه یک چکش کمک گرفت و ضمن ایجاد ضربه، پیچ را در جای خود تکان داد.

همچنین در این روش باز کردن پیچ سخت، می توان پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید،  این کار باعث خواهد شد پیچ از شیارهای قفل شده خود رها شود.

بیشتر بدانید: ۸ ویژگی بهترین مینی فرز شارژی

سایر روش ها؛ از به کارگیری مته تا بنزین و سرکه!

اگر روش های بالا جواب نداد نگران نباشید؛ همچنان راه های دیگری به عنوان روش بازکردن پیچ سخت وجود دارد.

  • بنزین: در این روش سطح و پیچ را به مقداری بنزین آغشته می کنیم. خاصیت نفوذکنندگی و چرب بودن این ماده سبب آزادسازی پیچ خواهد شد.

 

  • سرکه: اگر پیچ مدت ها باز نشده باشد یا دچار زنگ زدگی و سختی شده است، روش بازکردن پیچ سخت با استفاده از سرکه جواب می دهد. خاصیت زنگ زدایی سرکه در این روش بسیار جواب خواهد داد.

 

  • ایجاد یک شیار جدید: این روش بازکردن پیچ سخت برای پیچ های دو سو خوب جواب می دهد، اگر یکی از شیارها پوسیده می توان با استفاده از اره مویی شیار جدیدی به آن اضافه کرد و سپس با پیچ گوشتی چهارسو آن را باز کرد.

 

  • مته: این دیگر گزینه آخر است؛ اگر پیچ شما به هیچ کدام از روش ها جواب نداد باید با مته آن را تخلیه کرد؛ در این روش پیچ آسیب خواهد دید.

2 نظر در “روش بازکردن پیچ سخت

  1. ناشناس گفت:

    چجور وقتی پیچ بسته توش یا لاش روغن و سرکه بریزیم

    1. مدیر سایت گفت:

      روی درز بین پیچ و مهره بریزید در اثر خاصیت مویینگی کشیده میشه بینش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *