بلاگ

تیلر یا کولتیواتور چیست؟

تیلر و کولتیواتور
5/5 - (4 امتیاز)

غالبا افراد از تیلر و کولتیواتور به جای هم استفاده می ­کنند، اما باید بدانید که این دو بسیار با هم متفاوت هستند. در واقع تیلر و کولتیواتور که هر دو جزء تجهیزات باغبانی و کشاورزی بشمار می روند، برای دو هدف متفاوت بکار می روند.

خاک ورزی یا به اصطلاح آماده سازی زمین برای کشت گیاهان زراعی، یکی از عملیات ‌های مقدماتی در کشاورزی می باشد. عملیاتی که طی آن خاک سطح کشت را نرم کرده، کود را به طور یکنواخت در آن توزیع می کنند و در صورت وجود علف های هرز، این گیاهان زائد را ریشه کن می نمایند.

این عملیات توسط دو دستگاه تیلر و کولتیواتور انجام می شود با این تفاوت که یکی از آن ها خاک سفت زیرین را هم میزند و به رو می ­­آورد و دیگری خاک نرم سطحی را به هم می زند.

بیشتر بدانید: انواع کولتیواتور مناسب شخم ثانویه

تیلر برای تبدیل لایه سخت خاک به بستر نرم برای کاشت گیاه استفاده می ­شود. در واقع لایه سخت خاک در عمق زیاد را شخم می ­زند و می شکند. این حالت به منظور خاک ورزی اولیه استفاده می ­شود.

تیلر و کولتیواتور چیست؟

تیلر و کولتیواتور چیست؟
یکی از ابزار آلات سبک برای انجام کارهای کشاورزی تیلر کشاورزی است. این دستگاه نیز دارای کاربردهای مختلف بسیار زیادی است. از تیلر بیشتر در زمین هایی همچون شالیزارها استفاده می شود.

تیلر در زمین های باتلاقی و شالیزارها نیز کاربرد قابل توجهی دارند و اکثر کشاورزان استفاده از این دستگاه ها را به استفاده از ماشین آلات کشاورزی سنگین ترجیح می دهند. کاربرد این دستگاه نیز همانند تیلر کولتیواتور است.

تیلر برای تبدیل لایه سخت خاک به بستر نرم برای کاشت گیاه استفاده می ­شود. در واقع لایه سخت خاک در عمق زیاد را شخم می ­زند و می شکند. این حالت به منظور خاک ورزی اولیه استفاده می ­شود.

کلتیواتور یا کولتیواتور یکی از ماشین های خاک ورزی ثانویه است. کولتیواتورها خاک های سطحی را که در مرحله خاک ورزی اولیه شکسته و از هم پاشیده شده را با هم به صورت دورانی مخلوط می کند، اما زمین را شخم نمی زند و برای هوا دهی بین لایه های خاک، آماده کردن بستر کشت نرم برای محصول و همچنین افزایش جذب آب و باران استفاده می شود.

این ماشین با دندانه ها یا میله های خود خاک هایی را که به صورت خطی و افقی سفت شده اند، در عمق کم و نزدیک به سطح زمین سوراخ می کند. همچنین در زمانی که گیاه رشد کرد و علف های هرز در سطح خاک نمایان شد، علف های هرز نزدیک گیاه را که مانعی برای رشد آنهاست ریشه کن می کند یا اینکه برگ های علف های هرز را برای جلوگیری از مختل کردن عمل فتوسنتز در زمین دفن می کند.

کولتیواتور کوچک برای مصارف خانگی و فضای سبز عمومی کاربرد دارد و توسط افراد روی زمین کشیده می شود. نوع دو چرخ آن که تراکتور دو چرخ هم نامیده می شود، توسط افراد روی زمین کشیده شده و گاهی اوقات به تیلر وصل می شود، که دراین صورت به آن تیلر کولتیواتور می گوییم.

انواع تیلر و کولتیواتور

انواع تیلر و کولتیواتور
تیلرها از لحاظ نوع سوخت به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند:
۱) تیلر بنزینی
۲) تیلر نفتی
۳) تیلر گازوئیلی

کولتیواتور بسته به نیازهای کاربر، انواع مختلفی دارد که در زیر به سه نمونه آن اشاره خواهیم کرد:
۱) کولتیواتور دیزلی
۲) کولتیواتور بنزینی
۳) کولتیواتور دستی

کاربرد

کاریرد تیلر و کولتیواتور
هدف استفاده از تیلر شامل موارد زیر می باشد:
۱) شخم عمیق
۲) شل کردن خاک سنگین
۳) شکستن لایه های سخت زیرین

از کولتیواتور برای انجام اهداف زیر استفاده می شود:
۱) سله شکنی و هم زدن خاک
۲) مخلوط کردن کود و کمپوست
۳) کنترل علف ­های هرز

تیلر کولتیواتور چیست؟

تیلر کولتیواتور چیست؟
تیلر کولتیواتور یک تراکتور دوچرخ و یا یک کولتیواتور دستی است که بر اساس نیاز کشاورزان با قدرت های مختلف تولید و وارد بازار شده است. به طور کلی قدرت ارائه شده این دستگاه معادل ۵ تا ۹ اسب بخار است.

تیلر کولتیواتور دارای یک موتور است که روی شاسی چرخدار قرار گرفته و به ابزارآلاتی همچون پمپ آب، پمپ سمپاش، شاسی کولتیواتو، شاسی چاله کن و نهرکن، شاسی دروگر و تریلی حمل بار مجهز است و با استفاده از کویلینگ بسته می شود.

این دستگاه بسته به عمق شخم و قابلیت تنظیم آن به وسیله میله کششی انتهای دستگاه، هم قابلیت خاک ورزی اولیه و هم ثانویه را دارد، یعنی اگر در عمق کم کار کند، قابلیت کولتیواتوری و اگر در عمق زیاد کار کند قابلیت تیلری دارد. به همین دلیل به نام تیلر کولتیواتور شناخته می شوند.

انواع تیلر کولتیواتور

انواع تیلر کولتیواتور
تیلر کولتیواتور که از پرکاربردترین دستگاه ها و ماشین آلات صنعت کشاورزی و باغبانی می باشد، در دو نوع زیر وارد بازار شده اند.
۱) تیلر کولتیواتور بنزینی
۲) تیلر کولتیواتور دیزلی

مزایای استفاده از تیلر کولتیواتور

مزایای استفاده از تیلر کولتیواتور
۱) کشت
۲) سله شکنی
۳) سمپاشی
۴) آب کشی
۵) درو کردن
۶) بار کشی
۷) انتقال نیرو
۸) علف کنی
۹) جارو کشی
۱۰) تیغ زدن
۱۱) مسطح کردن زمین
۱۲) برف روبی
۱۳) شخم زدن، نرم کردن و به هم زدن خاک و بستر کشت

مرکز فروش کولتیواتور دوو

مرکز فروش کولتیواتور دوو
دوو شرکت خوشه‌ ای کره‌ای بود، که در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۶۷ توسط کیم وو چونگ، در شهر سئول تأسیس شد. نام شرکت دوو از دو بخش (Dae) که در زبان کره‌ای، (woo) به معنی عالی و که از نام بنیانگذار این شرکت گرفته شده‌است.

تا پیش از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷، شرکت دوو، پس از هیوندای، دومین شرکت بزرگ در کشور کره جنوبی محسوب می‌شد.

شرکت‌های سامسونگ و ال‌ جی گروپ نیز، در رتبه‌های سوم و چهارم قرار داشتند. شرکت دوو دارای بیش از ۲۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه بود، که بعضی از آنها امروزه به عنوان شرکت‌های مستقل، در زمینه‌های مختلف صنعتی، فعالیت می‌نمایند.

دوو برندی قدیمی و صاحب نام در حوزه تجهیزات فنی و قدرتی است. بخشی از تولیدات شرکت دوو، تولید دستگاه کولتیواتور می باشد.

کولتیواتور ۱۰ اسب دیزل گیربکسی دوو و کولتیواتور ۷ اسب بنزینی دوو دو مدل از بهترین مدل های موجود بازار می باشد. از مزایای دیگر دستگاه کولتیواتور دوو نسبت به برندهای مشابه موجود در بازار، گارانتی و خدمات بعد از فروش این دستگاه می باشد، که به تعهد نارنج لند و به مدت شش ماه می باشد.

بیشتر بدانید: آشنایی با تیلر کولتیواتور شخم زن

دستگاه تیلر کولتیواتور بسته به عمق شخم و قابلیت تنظیم آن به وسیله میله کششی انتهای دستگاه، هم قابلیت خاک ورزی اولیه و هم ثانویه را دارد، یعنی اگر در عمق کم کار کند، قابلیت کولتیواتوری و اگر در عمق زیاد کار کند قابلیت تیلری دارد.

برای هر کسی که می‌ خواهد در فضای امروز صنعت کشاورزی یک کشاورز فعال و پویا باشد، دو دستگاه تیلر و کولتیواتور از جمله ماشین ‌آلات با اهمیت محسوب می شوند. البته باید بدانید که این دو دستگاه با این که به لحاظ ظاهر شبیه به هم می باشند ولی به لحاظ کارایی با یکدیگر تفاوت دارند.

اگر قصد خرید دستگاه کولتیواتور را دارید، ما به شما فروشگاه اینترنتی نارنج لند را معرفی می کنیم. نارنج لند از سابقه فعالیت بالا در حوزه فروش انواع لوازم برقی، شارژی و موتوری در حوزه‌های مختلف کارگاهی، صنعتی، نجاری، پروژه های ساختمانی ،امور زراعی و باغبانی و غیره برخوردار است. برای هر یک از این فعالیت ها ابزاری متناسب از برندهای مطرح و معتبر جهانی با گارانتی و قیمت های شرکتی عرضه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *