بلاگ

تفاوت کولتیواتور و روتیواتور

کولتیواتور و روتیواتور
5/5 - (1 امتیاز)

دو دستگاه کولتیواتور و روتیواتور، به لحاظ ساختار شبیه به هم هستند و هر دو با هدف نهایی آماده سازی خاک به جهت کشت گیاهان بکار برده می شوند. این شباهت ها در این دو دستگاه باعث شده تا بسیاری از فعالان در عرصه کشاورزی این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرند و یا آنکه در شرایطی نادرست به جای یکدیگر مورد استفاده قرار دهند. اما تفاوت کولتیواتور و روتیواتور یک امر بدیهی است. این دو ماشین به هیچ عنوان از اهدافی مشابه در هنگام طراحی برخوردار نیستند. اگر چه می‌ توانند تا حدودی وظایف یکدیگر را تأمین سازند، اما تفاوت در عملکرد حرفه ‌ای کولتیواتور تا روتیواتور تا اندازه ای است که اشتباه در به کارگیری از آنها می ‌تواند مسیر حرفه ‌ای در کاشت گیاهان را مختل سازد.
از آنجایی که قیمت کولتیواتور و روتیواتور در اندازه ‌هایی نیست که بتوان در زمان خرید آن دو را با یکدیگر اشتباه گرفت و به راحتی در سطح بازار اقدام به خرید کولتیواتور یا روتیواتور دیگری کرد، ضرورت دارد که از همان ابتدای امر در هنگام خرید کولتیواتور و یا روتیواتور متوجه تفاوت های حاکم میان آنها باشیم. درک تفاوت تیلر و کولتیواتور می‌ تواند نیاز های ما را مشخص ساخته و به نوعی در امر خرید راهنمای مطلوبی برای ما باشد.

بیشتر بدانید: انواع کولتیواتور مناسب شخم ثانویه

تیلر کولتیواتور دستگاهی است که پس از اتمام عملیات شخم زنی و پخش کودها و کمپوست ها به کار می آید.

دستگاه تیلر کولتیواتور و تیلر روتیواتور چیست؟

دستگاه تیلر کولتیواتور و تیلر روتیواتور چیست؟
تیلر کولتیواتور دستگاهی است که پس از اتمام عملیات شخم زنی و پخش کودها و کمپوست ها به کار می آید. تیلر کولتیواتور از توان بالایی برخوردار نیست. قابلیت شکافتن خاک سخت را ندارد، اما همراه با طراحی تیغه هایی که دارد، به خوبی می تواند خاک را با کود اختلاط نموده و در نهایت خاکی نرم و کاملا یکدست حاصل آورد. از این رو در عملیات ‌های خاک ورزی، انواع تیلر کولتیواتور در دسته ماشین ‌آلات ثانویه قرار می گیرند. درست در زمانی که می ‌خواهید خاک را به شکل یک دست شده نهایی سازید و مقدمات بذرپاشی را فراهم آورید یک دستگاه کولتیواتور خیلی به کار خواهد آمد.
هر دستگاهی که با هدف شخم زنی خاک طراحی می ‌شود، باید به مقدار قابل توجهی سخت و محکم باشد، مانند تیلر روتیواتور که دستگاه شخم زن امروزی است و در طراحی آن، سرسختی حرف اول را می ‌زند. اما جدا از طراحی مقاوم در تیغه های دستگاه شخم زن مانند روتیواتور، مشخصه دیگری نیز همراه طراحی تیغه های آن شده است. تیغه در دستگاه شخم زن باید بتواند به راحتی سطح خاک سخت را شکافته و در آن نفوذ کند و در ادامه همراه با نفوذ در اعماق خاک به راحتی آن را زیر و رو سازد. روتیواتور نیز که از جمله دستگاه های شخم زنی می باشد، دارای چنین طراحی در تیغه های خود است.

تفاوت کولتیواتور و روتیواتور

تفاوت کولتیواتور و روتیواتور
بسیار دیده شده است که کشاورزان، انواع دستگاه های تیلر روتیواتور و تیلر کولتیواتور را به جای یکدیگر استفاده می‌ کنند. این برداشت اشتباه در کارکرد این دو دستگاه تا جایی ادامه دارد که گاها شاهد خرید تیلر کولتیواتور با هدف استفاده به جای دستگاه شخم زن هستیم. عکس این ماجرا نیز بسیار دیده می شود. زمانی که از دستگاه شخم زن روتیواتور با هدف اختلاط خاک و کود استفاده شود.
واقعیت آن است که شاید در ظاهر، این دو دستگاه از ساختاری مشابه در طراحی برخوردار باشند و یا اینکه بتوانند به نوعی کارکردهای مشابهی را حاصل آورند، اما در نهایت هرگز نمی ‌توانند آن هدف مطلوب را در صورت استفاده اشتباه تامین سازند. در این حالت نتیجه کار زمانی مشخص خواهد شد که عملیات کشت صورت گرفته است و محصول آن کیفیت مطلوب و مورد انتظار را نخواهد داشت. در چنین حالتی دیگر خیلی دیر است و هیچ اقدام اصلاحی مقدور نخواهد شد. اما اگر بخواهیم درک بهتری از تفاوت کولتیواتور و روتیواتور داشته باشیم، باید این دو دستگاه را در مقام کارآیی مورد تحلیل قرار دهیم.

کاربرد های کولتیواتور و روتیواتور

کاربرد های کولتیواتور و روتیواتور
کاربرد دستگاه کولتیواتور در زمین های کشاورزی شامل موارد زیر می باشد:

  • سله کشی و هم زدن خاک
  • مخلوط کردن کود و کمپوست
  • کنترل علف های هرز

همچنین از کاربردهای دستگاه روتیواتور در زمین کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شخم زنی عمیق
  • شل کردن خاک های سنگین
  • شکستن لایه های سخت زیرین

دستگاه کولتیواتور دوو

دستگاه کولتیواتور دوو
دوو شرکت خوشه‌ ای کره‌ای بود، که در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۶۷ توسط کیم وو چونگ، در شهر سئول تأسیس شد. نام شرکت دوو از دو بخش (Dae) که در زبان کره‌ای، (woo) به معنی عالی و که از نام بنیانگذار این شرکت گرفته شده‌است.
تا پیش از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷، شرکت دوو، پس از هیوندای، دومین شرکت بزرگ در کشور کره جنوبی محسوب می‌شد. شرکت‌های سامسونگ و ال‌ جی گروپ نیز، در رتبه‌های سوم و چهارم قرار داشتند. شرکت دوو دارای بیش از ۲۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه بود، که بعضی از آنها امروزه به عنوان شرکت‌های مستقل، در زمینه‌های مختلف صنعتی، فعالیت می‌نمایند.
دوو برندی قدیمی و صاحب نام در حوزه تجهیزات فنی و قدرتی است. بخشی از تولیدات شرکت دوو، تولید دستگاه تیلر کولتیواتور می باشد.
کولتیواتور ۱۰ اسب دیزل گیربکسی دوو و کولتیواتور ۷ اسب بنزینی دوو دو مدل از بهترین مدل های موجود بازار می باشد. از مزایای دیگر دستگاه کولتیواتور دوو نسبت به برندهای مشابه موجود در بازار، گارانتی و خدمات بعد از فروش این دستگاه می باشد، که به تعهد نارنج لند و به مدت شش ماه می باشد.

بیشتر بدانید: انواع مختلف کولتیواتور دستی یا دستگاه شخم زن

هر دستگاهی که با هدف شخم زنی خاک طراحی می ‌شود، باید به مقدار قابل توجهی سخت و محکم باشد، مانند تیلر روتیواتور که دستگاه شخم زن امروزی است و در طراحی آن، سرسختی حرف اول را می ‌زند.

برای هر کسی که می‌ خواهد در فضای امروز صنعت کشاورزی یک کشاورز فعال و پویا باشد، دو دستگاه کولتیواتور و روتیواتور از جمله ماشین ‌آلات با اهمیت محسوب می شوند. البته باید بدانید که این دو دستگاه با این که به لحاظ ظاهر شبیه به هم می باشند ولی به لحاظ کارایی با یکدیگر تفاوت دارند.
از کاربردهای دستگاه کولتیواتور در زمین های کشاورزی می توان به سله کشی و هم زدن خاک، مخلوط کردن کود و کمپوست، کنترل علف های هرز اشاره کرد، همچنین کاربردهای روتیواتور شامل شخم زنی عمیق، شل کردن خاک های سنگین، شکستن لایه های سخت زیرین می باشد.
برای خرید دستگاه کولتیواتور، فروشگاه اینترنتی نارنجلند را به شما معرفی می کنیم. نارنجلند از سابقه فعالیت بالا در حوزه فروش انواع لوازم برقی، شارژی و موتوری در حوزه‌های مختلف کارگاهی، صنعتی، نجاری، پروژه های ساختمانی ،امور زراعی و باغبانی و غیره برخوردار است. برای هر یک از این فعالیت ها ابزاری متناسب از برندهای مطرح و معتبر جهانی با گارانتی و قیمت های شرکتی عرضه می دارد.

1 نظر در “تفاوت کولتیواتور و روتیواتور

  1. قربانعلی سلطانی گفت:

    ممنون چقدر جالب و دقیق تفاوت دو دستگاه را توضیح دادید تا در خریدمان اشتباه نکنیم برای خرید یک دستگاه روتیواتور سبک و قدرتمند من را راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *