بلاگ

انواع کولتیواتور مناسب شخم ثانویه

انواع کولتیواتور مناسب شخم ثانویه
Rate this post

خاکورزی مهمترین عملیات پیش از مرحله کاشت محصول است. این عملیات به منظور آماده سازی خاک برای جوانه زنی بذر و رشد بهتر گیاه انجام می شود. در خاکورزی با استفاده از ادوات مختلف خاک زیر و رو شده و قطعات درشت به خاک نرم و نفوذپذیر تبدیل می شود.

عملیات خاکورزی با تیلر و تراکتور

رایجترین وسیله در گذشته گاو آهن بوده است که مستلزم صرف زمان بسیار بوده است. امروزه استفاده از تجهیزات باغبانی و کشاورزی موتوری چون انواع کولتیواتورها، عملیات خاکورزی را برای کشاورزان و باغداران تسهیل کرده است. در ادامه مطلب با انواع کولتیواتور مناسب شخم ثانویه آشنا خواهید شد.

بیشتر بدانید: انواع مختلف کولتیواتور دستی یا دستگاه شخم زن

اهمیت خاک ورزی در کشاورزی و باغبانی

خاکورزی نوعی عملیات مکانیکی به منظور آماده سازی زمین برای کشاورزی و یا باغبانی است. اهمیت انجام خاک ورزی به این دلیل است که زمین های کشاورزی پس از مدتی سفت می شوند. در چنین شرایطی نمی‌توان بذر را در زمین کاشت. برای این منظور بایستی خاک را زیر و رو و کلوخه ها را نرم کرد.

بهبود هوادهی و رطوبت رسانی گیاه با خاکورزی

این عملیات ساختار خاک را بهبود می بخشد. با افزایش نفوذپذیری خاک، هوا و رطوبت رسانی به گیاه نیز مکانپذیر می شود ورشد و ریشه زایی گیاه تقویت می شود. همچنین خاکورزی منجربه کاهش خطر حمله آفات و بروز بیماری های گیاهان و رشد علف های هرز می شود.

عملیات خاکورزی به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • خاکورزی اولیه: در خاک ورزی اولیه سطح سخت شده زمین های کشاورزی با عمق زیاد (تا ۴۰ سانتی متر) شکسته می شود. حاصل کار ایجاد قطعات نسبتاً درشت است که بایستی در خاک ورزی ثانویه نرم شود. درواقع در خاکورزی اولیه مقاومت فیزیکی خاک شکسته می شود.
  • خاکورزی ثانویه: در خاکورزی ثانویه کلوخه های درشت تشکیل شده در مرحله قبل، نرم می شوند. این کار تا عمق کم یعنی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری خاک انجام می شود.

کولتیواتور مناسب شخم ثانویه چیست؟

کلتیواتور یکی از ادوات کشاورزی است که در مرحله خاک ورزی ثانویه مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین ویژگی ظاهری این دستگاه داشتن تیغه ها و یا دیسک های دایره شکل است. با حرکت کولتیواتور تیغه ها در خاک نفوذ کرده و خاک را به صورت خطی شکاف می‌دهد.

اندازه کولتیواتور ها بستگی به حجم کار و مساحت زمین دارد. کولتیواتور های سبک در زمین های کشاورزی با وسعت کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. توسط نیروی کاری قادر به هل دادن و یا کشیدن است. این تجهیز کار چنگک و کولتیواتور را به طور همزمان انجام می‌دهد.

از کولتیواتور های سنگین در زمین های پهناور کشاورزی استفاده می‌شوند. این کولتیواتورها یا به صورت خود کششی هستند و یا اینکه در عقب تراکتورهای دوچرخ یا چهار چرخ متصل می شوند.

در مورد تراکتور های دوچرخ اتصال کولتیواتور به صورت ثابت است. یعنی به وسیله یک کوپلینگ از ترانسمیشن تراکتور تواندهی می شود.

نقش تیلر کولتیواتور در خاکورزی ثانویه

انواع کولتیواتور مناسب شخم ثانویه

از کلتیواتور، هم قبل از عملیات کاشت و هم پس از جوانه زنی استفاده می شود. پیش از عملیات کاشت کولتیواتور با برهم زدن خاک و نرم کردن کلوخه ها باعث هوادهی خاک می شود. لذا بستر مناسبی برای کاشت بذر فراهم می شود. پس از جوانه زنی استفاده از کولتیواتور با هدف از بین بردن علف های هرز انجام می گیرد.

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که چگونه علف های هرز بدون آسیب زنی به جوانه ها حذف می‌شوند؟ در واقع این کار از طریق کنترل کردن فاصله میان سطح بالایی خاک و ریشه علف های هرز میسر می گردد. در مواردی از کلتیواتور برای پنهان کردن برگ گیاهان در زیر خاک استفاده می شود تا اثر فتوسنتز برگ ها حذف شود.

انواع کولتیواتور مناسب شخم ثانویه

۱٫ روتیواتور

از این تجهیز برای انجام فعالیت‌های کشاورزی سنگین استفاده می‌شود. زیرا به دلیل داشتن موتور بنزینی و دیزلی قادر به تامین توان های بالا به میزان ۴ الی ۱۸ اسب بخار است به این ترتیب می تواند مساحت های زیادی از زمین‌های کشاورزی را طی یک ساعت خاکورزی کند.

روتیواتور از نوع خودکشی اما مجهز به گیربکس هستند. این خصوصیت امکان حرکت رو به جلو و یا رو به عقب آن ها را فراهم می سازد. همچنین وجود گیربکس باعث می شود تا امکان تنظیم سرعت پیشروی همگام با سرعت دوران تیغه ها مهیا شود. روتیواتورها بر روی تراکتورهای دوچرخ نصب می شوند.

۲٫ روتوتیلر

روتوتیلر برای خاکورزی زمین های کوچک

روتوتیلر ها ابعاد کوچک تری دارند و از آنها برای کارهای سبک استفاده می شود. موتوربنزینی آنها قادر به تامین توان ۵-۱ اسب بخار است. به صورت جلوبند هستند یعنی تنها حرکت رو به جلو را امکان پذیر می سازند. دارای چرخ های حمل کوچک می باشند.

بیشتر بدانید: آشنایی با تیلر کولتیواتور شخم زن

۳٫ تراکتورهای دو چرخ

تراکتور دوچرخ برای خاکورزی ثانویه

تراکتورهای دوچرخ دارای بالاترین قدرت در بین انواع کولتیواتور ها هستند. از آنها برای کاربردهای حرفه ای استفاده می شود. توانایی خاک ورزی یک هکتار زمین در ۸ الی ۱۰ ساعت کاری را دارد.

بهترین مدل های تراکتورهای دوچرخ انواع با موتورهای دیزلی هستند. نام دیگر تراکتورهای دوچرخ تیلر های خودگردان است که از آنها علاوه بر زمین های مسطح می توان در تپه ها و مناطق کوهستانی و یا حتی گلخانه ها نیز استفاده کرد.

به طور کلی تراکتورهای دوچرخ علاوه بر خاک ورزی ثانویه، در زمین های خشک و یا شالیزار برای عملیاتی چون خرمنکوبی حمل و نقل، سمپاشی و پمپاژ نیز استفاده می شوند.

یکی از بهترین و قدرتمند ترین کلتیواتور های موجود در بازار، کلتیواتور ۱۰ اسب دیزل دوو است. این تجهیز به دلیل قدرت بالا و راحتی در حرکت برای استفاده در باغات و زمین های کشاورزی مناسب است. به دلیل داشتن دو دنده SLOW و FAST در حرکت های رو به جلو، یک دنده رو به عقب و استارت الکتریکی، امکان مانور دهی در زمین های کشاورزی را بهتر فراهم می سازد.

۴٫ مینی تیلرها

مینی تیلرها در واقع تیلر های کوچکی هستند که برای کشاورزی در مقیاس خانگی کاربرد دارند. این دستگاه درعین کوچک بودن کارایی بالایی داشته و به دلیل داشتن قیمت پایین در مقایسه با تراکتورهای چهار چرخ گزینه مقرون بصرفه تری هستند.

برای خرید انواع ادوات کشاورزی و باغبانی از برندهای باکیفیت و معتبر به فروشگاه نارنجلند سر بزنید. ارائه گارانتی اصل و قیمت های شرکتی به همراه مشاوره کارشناسانه از مزایای خرید از این فروشگاه اینترنتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین می توانید با شماره های درج شده در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *